Evenemang

Tre miljoner spanade in Örnsköldsvik

När Melodifestivalen rivstartade i Fjällräven Center i lördags var Ö-vik föremål för en uppmärksamhet av sällan skådat slag.<br />2,9 miljoner tittare bänkade sig för att se Ola och Salem sjunga sig hela vägen ner till Globen.

Att Melodifestivalen är stor ute i landet råder det ingen tvekan om. Tittarsiffrorna från årets första deltävling innebär att var tredje svensk tillbringade sin lediga lördag med blicken riktad mot en scen i Örnsköldsviks hamn.

 

Enligt statistik från MMS, MediaMätning i Skandinavien, uppskattas den exakta tittarsiffran för delfinalen till 2 976 000 tv-tittare vilket gör programmet till det i särklass mest sedda under veckan.

TV 4:s helgsatsning ”Let's Dance” skrapade på fredagskvällen ihop knappt hälften så många tittare – ”futtiga” 1,6 miljoner.

Publicerat