Samhällsinformation

Bra betyg för primärvården

Nästan alla värderar den vård eller behandling de fått på ett positivt sätt.

5 600 tillfrågade patienter har beskrivit vad de tycker om sitt läkarbesök vid någon av länets vårdcentraler. Nästan 62 procent av de tillfrågade har svarat.
En hög andel, 96 procent, värderar den vård/behandling de fick på ett positivt sätt och av dem ger hela 62 procent vården toppbetyget mycket bra eller utmärkt.

Inom primärvården Västernorrland gav patienterna goda omdömen på många av de 60 frågor som den nationella patientenkäten omfattar. Mest nöjda var de med helhetsintrycket av den vård/behandling de fick, därefter kom bemötandet som man tycker präglades av respekt och hänsynsfullhet.
Inte långt därefter kom förtroende, upplevd nytta och frågan om man skulle rekommendera mottagningen till andra – på alla tre frågor svarade 93 procent av patienterna helt eller delvis ja till.

Den fråga som patienterna gav primärvården lägst omdöme kring är väntetiden. Ändå anser 85 procent av patienterna som uppgett att de fått vänta på en besökstid, att tiden de fick vänta var acceptabel. Endast 15 procent är alltså missnöjda med tillgängligheten och det är en siffra som står sig gott i jämförelse med riket i stort.

– Vi har framförallt arbetat mycket med en förbättrad telefontillgänglighet och med att korta väntetiderna, säger Lennart Moberg, primärvårdsdirektör vid Landstinget Västernorrland.

Utifrån resultaten kan man inte se någon skillnad på hur män eller kvinnor svarat. Män och kvinnor tenderar att vara lika nöjda med helhetsintrycket av den vård de fick.

Publicerat