Örnsköldsvik

Fjärrstyrning av flygtrafik testas i Örnsköldsvik

Ett flygledartorn med kameror, mikrofoner och sensorer samt personal på distans – det är systemet som ska testas på Örnsköldsviks flygplats.

– Det här är ett jättespännande framtidsprojekt, säger flygplatschefen Robert Gyllroth. Det finns väldigt många småflygplatser i det här landet och de har en begränsad upptagningsförmåga.

Flygplatser som bara har en eller ett par avgångar per dygn skulle kunna bemannas mer effektivt, och därmed billigare, på distans. Piloterna märker ingen skillnad utan får sina instruktioner precis som vanligt.

– I stället för bemannade torn sätter man upp kameror och teknik för att kunna sitta i en lokal på annat håll och styra trafiken, säger Robert Gyllroth och förklarar att det i dagsläget bara är ett test.

Lösningen gör det möjligt att leda trafiken på ett antal små och medelstora flygplatser från en gemensam flygledningscentral, och därmed förbättra kapaciteten och effektiviteten på dessa flygplatser. Tekniken testades i fjol på Ängelholms flygplats och ska nu ytterligare testas och utvärderas, först i Sundsvall och under 2011 i Örnsköldsvik, för att kunna köras i skarp drift.

Det är Saab som tillsammans med Luftfartsverkets Air Navigation Services utvecklat systemet som gör det möjligt att övervaka och sköta flygledningen på distans. Intresset för tekniken är stort i många länder, framför allt i Europa, Asien och Stillahavsområdet. Områden som liksom Sverige har många små och medelstora flygplatser. Australien Airservices har varit först att köpa in tekniken och ska nu sätta igång med egna tester med målet att på sikt införa tekniken på flygplatser runt om i landet.

Publicerat