Örnsköldsvik

Här är mirakelbilen

Från Tyskland till Örnsköldsvik är vägen lång – men för bilen Baldos II räckte det med ett tiotal liter bensin för att klara sträckan.
På tisdagen anlände studenterna i Team Baldos med sina två energisnåla mästerverk.

Fordonen Baldos II och Skilži är båda extremt bränslesnåla och utgjorde Luleå Tekniska Universitets tävlingsbidrag i Shell Eco Marathon i Tyskland. UrbanConcept-bilen, Baldos II, som är godkänd av Svensk Bilprovning för att köras i trafiken, har lyckats med konststycket att köra 152 kilometer på en enda liter bränsle.
Det innebär att den innehar världsrekordet i bränslesnålhet för en gaturegistrerad bil.

Ändå är prototypen Skilži snäppet värre – och hade också stor framgång nere i Tyskland. Den placerade sig på första plats i sin energiklass, etanol, med aktningsvärda körda 575 kilometer på en liter bränsle.

De 18 civilingenjörsstudenter som utvecklat bilarna har under den senaste veckan gjort sin återfärd från Tyskland till en Sverigeturné.
Denna tisdag, när de passerade Örnsköldsvik, var det Parkskolan och sponsorn BAE Systems Hägglunds som förärades med varsitt besök.
BAE Systems har bidragit med såväl kontakter i branschen som viss tillverkning och ekonomisk stöttning.
Bland annat drivs Baldos II av en seriehybrid med samma teknikprincip som SEP har.
– Det är riktigt roligt att vara med på en sådan här sak, säger Hägglunds informatör Ann Sandén.

För en av studenterna, Sebastian Arcordh, betydde stoppet i Örnsköldsvik lite extra.
Han är nämligen uppvuxen i staden och har familjen kvar här.
– Elever från alla olika civilingengörsutbildningar har hjälpts åt och bidragit med sina specialkunskaper, berättar han. Till exempel är de från Teknisk design som gjort kolfiberkarossen och designat chassit.
Själv studerar han elektronikteknik och har arbetat intensivt med tekniken bakom drivsystemet.
– Det känns riktigt bra att ha fått ihop allt, säger han. Framför allt att vi fick bilen godkänd att köras i trafiken. Genom det nådde vi projektets mål.

En tidigare variant av Baldos konstruerades nämligen redan ifjol, av 2009 års avgångsstudenter, men blev aldrig officiellt godkänd. Sebastian och hans skolkamrater tog sig därför an utmaningen att uppdatera bilen och göra den ännu ett snäpp vassare.
Titeln ”världens bränslesnålaste bil” vittnar om att de lyckats.
Publicerat