Samhällsinformation

Nu är Botniabanan invigd

– Med en stark förhoppning och tro på att Botniabanan ska bli framgångsrik och medverka till att utveckla den här regionen förklarar jag härmed Botniabanan och Örnsköldsviks resecentrum för invigd.

Genom att foga samman två rälsbitar av valnötsträ invigde kung Carl Gustaf Botniabanan och resecentrum i Örnsköldsvik.

– Där satt den! Nu är det gjort, utbrast programledaren Anders Lundin, som under nästan hela invigningen hade ett mycket underligt uttal på Botniabanan – innan han tillrättavisades.

Drygt tio minuter sent anlände invigningståget från Kramfors och efter tal av kommunstyrelsens ordförande Elvy Söderström, vice statsminister Maud Olofsson och Lennart Westberg, vd för Botniabanan AB, var det dags för kung Cal Gustaf.

– Kära örnsköldsviksbor. Nu är den stora dagen här för Örnsköldsvik och för den här regionen. Det har som alla vet tagit lång tid att planera, bestämma och att bygga den här järnvägen. Det tar lång tid att bestämma var en ny järnväg ska byggas, och så har det alltid varit, inledde Kungen och pratade sedan en stund om järnvägshistoria.

Han berättade om när hans farfars farfar, Oscar II, invigde Norrlands tvärbana mellan Sundsvall, Östersund och Trondheim 1882 och när hans farfars far, Gustav V, invigde Östkustbanan i Härnösand.
Sedan övergick han till nutid och framtid:

– Dagens och framtidens resande måste vara hållbar och miljövändlig. Järnvägen knyter samman människor och regioner. I den här regionen finns stora naturtillgångar och inte minst den fantastiska naturen. Här finns också världsarvet Höga Kusten som är en turistmagnet.

– Den nya banan skapar nya möjligheter och ökat intresse för Mellannorrland.

Järnvägen stor betydelse för resande inom regionen. Med en stark förhoppning och tro på att Botniabanan ska bli framgångsrik och medverka till att utveckla den här regionen förklarar jag härmed Botniabanan och Örnsköldsviks resecentrum för invigd.

Publicerat