Samhällsinformation

Handeln är redo för julrusch

I år förväntas julhandeln omsätta närmare 65 miljarder kronor. Handlarna är optimistiska både när det gäller inköp och marknadsföring.

Nytt för i år är att branschen använder sociala medier och mobila applikationer för att öka sin försäljning. Det visar Svensk Handels undersökning inför julen 2010.

I år förväntas julhandeln öka med 3 procent och därmed omsätta närmare 65 miljarder kronor. Under december månad beräknas varje svensk spendera drygt 6 800 kronor vilket är ca 1 600 kronor mer än under en vanlig månad.

Åtta av tio handlare uppger att startskottet inför julens försäljning sker kring första advent och det är också då de flesta börjar julskylta. Skyltsöndagen är en tradition som cirka hälften av de tillfrågade handlarna säger att de rättar sig efter.

Handlarna är hoppfulla inför årets julförsäljning. Jämfört med julen 2009 uppger 24 procent av de tillfrågade att de kommer öka sina inköp av varor. Ett annat tecken på optimism är att 19 procent uttrycker att de har för avsikt att öka sin marknadsföring. Hälften av handlarna marknadsför sig via annonser i dagstidningar eller direktreklam. Främst använder sig handeln alltså fortfarande av traditionell marknadsföring men nya grepp är på gång.  Sex procent uppger att de använder sig av sociala medier och en procent svarar att de använder mobila applikationer för att öka försäljningen.

– Marknadsföring via sociala medier och olika former av mobilapplikationer är ännu in sin linda men öppnar nya, spännande möjligheter för handeln, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.

Undersökningen visar också att e-handeln väntas slå nya rekord i årets julhandel. Drygt 60 procent av handlarna tror på en ökning jämfört med föregående år. 75 procent av handlarna i undersökningen har en egen hemsida och av dessa är det ungefär 25 procent som använder sidan som försäljningskanal, vilket är en ökning med 3 procent sedan 2009.

Publicerat