Du är här

2011-05-27 - Nyheter/Reportage
  • Årets avgångselever för utbildningen Grafisk produktionsledare inriktning digitaltryck är redo att erbjuda branschen sina tjänster. Foto: Malin Wedin (klicka på pilarna för att se fler bilder)
  • Maria Björnler; här tillsammans med uppdragsgivarna från Ågrenshuset, Mona Nordin, Johan Påhlsson och Fredrik Ulander; är en av produktionsledarstudenterna som presenterade sitt projektarbete inom integrerade individualiserade kampanjer i flera kanaler. Foto: Malin Wedin

Flygfärdiga produktionsledare redo för grafiska branschen

I tisdags, 24 maj, presenterade årets produktionsledare från den 2- och 3-åriga utbildningen vid Mittuniversitetet i Örnsköldsvik sina examensprojekt i variabeldata- och crossmedia-produktion.

- Årets avslutande projektarbeten i variabeldata och crossmedia visar att studenterna tillsammans med deltagande företag tar individualiserad grafisk produktion till nya nivåer, säger Malin Wedin, programansvarig för utbildningen Grafisk Produktionsledare inriktning digitaltryck.

Hon konstaterar också att studenterna och de grafiska företagen har gott erfarenhetsutbyte av varandra i de genomförda projekten.

- Vi ser dock att individualiserade kampanjer för mindre och medelstora företag ännu är i sin linda. Branschen behöver studenternas kompetens för att kunna utveckla och erbjuda nya grafiska tjänster.

För att kunna erbjuda individualiserad marknadskommunikation för mindre och medelstora företag behövs den nya kunskap som studenterna vid Mittuniversitetet har. De har bred teknisk kunskap inom grafisk teknik i kombination med databaser och projektledning.

Maria Björnler är en av studenterna som valt att genomföra sitt examensprojekt i samarbete med  Ågrenshuset i Örnsköldsvik, som är en helhetsleverantör av kommunikationslösningar när det gäller allt från traditionellt tryck till variabeldataproduktioner och grafiska it-lösningar.

- Vi tycker att det alltid är intressant att ta del av idéer och projekt som nyutbildade studenter kan bidra med, säger Mona Nordin, avdelningschef på Prepress & It vid Ågrenshuset.

Studenterna kan välja att arbeta inom grafiska industrin som produktionstekniker inom variabeldata och crossmedia samt produktions- eller projektledare på reklambyråer eller marknadsavdelningar.

- Att tillsammans med studenterna i projektform utveckla och testa nya former av komplexa kampanjer med variabla texter och bilder är inspirerande, säger Fredrik Ulander vid Ågrenshuset. För vår del har det här projektet också inneburit att vi fått tid att utveckla vårt eget teamarbete vid kampanjer av den här typen eftersom vi själva har tekniken till vårt förfogande.

Utbildningen i Örnsköldsvik inom digitaltryck ökar och utvecklingen inom området innebär att Mittuniversitetet nu expanderar och i höst flyttar in i nya ändamålsenliga lokaler lagom till höstens terminsstart.

Dela med dig av denna artikel på: