Michaela Ö

Nödstyrning

Om ratten på bryggan slutar fungera måste vi styra fartyget lokalt, nere i från styrmaskinsrummet, och det är lite som att köra bil blind, jobbigt men möjligt.

 

Innanför akterspegeln längst bak i fartyget, där svetsningarna från namnet ”Carla Maersk” sakta börjar flagna bort färgen från skotten ovanför styrmaskinen. Där befinner vi oss nu. Kapten har kallat till övning i nödstyrning och alla däckare måste medverka, lära sig hur man styr fartyget från där nere under däck.
Styrstatusen ombord är inte helt hundra. En av våra två styrmaskiner har pajat, och det betyder att om den andra också väljer att lägga av förlorar vi styrningen helt. Väldigt opassande när vi just nu är på väg in i ett av världens mest trafikerade områden, Singapore Strait. Ibland när jag kör bil får jag för mig att ratten ska lossna och jag tappa styrningen, tappa kontrollen, inget en kontrollfreak drömmer om precis, men det har ju självklart aldrig hänt. Lika självklart hoppas jag nu att våran båt håller sig på kursen. Alla berörda parter ombord vet ju iaf om hur fartget nödstyrs om vi skulle bli tvungna att handgripligen gripa tag i rodret och manuellt svänga runt fartyget. Det orkar man självklart inte göra för hand, utan det är pumpar som svänger rodret, tänkte bara att jag skulle förtydliga det för alla icke sjömän som läser detta.
I morgon kväll kommer vi, om allt går vägen, fram till Singapore. Där blir det en STS (ship-to-ship) operation och lite bunkers innan vi drar vidare till Vietnam.

Publicerat