Skola & utbildning

Ny metod för bättre lärande

Kommunen satsar på nytt arbetssätt för effektivare inlärning.
Skolområdescheferna i Örnsköldsvik kommun har tagit initiativ till en flerårig satsning på bedömning för lärande (BFL). Syftet är att höja måluppfyllelsen i skolan, som för övrigt är ett krav från regeringshåll. Arbetssättet som vilar på vetenskaplig grund för att möta barn/elever och synliggöra deras lärande, handlar om att systematiskt jobba för att finna metoder som kan hjälpa barn/elever att själva se var de är, vart de ska och hur ska de nå sina mål i sitt lärande. 
 
Alla lärare kommer att arbeta med metoderna på sikt
Samtliga lärare har genomgått utbildningen i BFL. Men först ut med att testa metoderna är 87 lärare, så kallade piloter. De är spridda över kommunens samtliga skolor och har under senhösten arbetat praktiskt med BFL i sina respektive klasser. Under vt-13 kommer dessa piloter ikläda sig rollen som samtalsledare, där de i små grupper delar med sig av sina erfarenheter till övriga lärare på sin skola och berättar vad som händer med barns/elevers lärande när BFL utövas i praktiken. Målsättningen är att samtliga lärare i Örnsköldsviks kommun arbetar med bedömning för lärande i sina klasser med start under vt-13 och att alla elever känner sig trygga i metoderna och är medvetna om den egna läroprocessen.
Vad är då BFL?
Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningsätt till kunskap och lärande som ursprung-ligen kommer från England. Syftet är att främja elevers lärande och kunskapsutveckling. 
Elev och lärare använder sig aktivt av bedömning som ett redskap i lärandeprocessen under den tiden den pågår.
- Associationen till orientering är nära till hands. Skolan sätter upp en station som eleverna ska nå. Läraren ger dem verktygen och strategin för hur de ska nå stationen. Eleverna får sedan veta var de befinner sig i förhållande till målet och längs vägen kan eleverna sedan ta hjälp av läraren, men även kamrater som ger en bedömning om de är på rätt väg eller inte, säger Raymond Grahn, utvecklingsledare på bildningsförvaltningen.
Metoder i metoden 
BFL innehåller i sig ett antal beprövade metoder, däribland "Two stars and a wish" där elever får söka efter styrkor och svagheter i kamraternas arbeten och på så sätt koppla innehållet till målen. Ett annat är "No hands up" som innebär att frågor delas ut till var och en av eleverna utan att handuppräckning sker. I stoppljusmetoden får eleverna använda sig av en röd, gul respektive grön mugg under lektionen, med dessa kan de på ett enkelt sätt signalera till läraren var de befinner sig i lärandet. 
Efter de två åren kommer en utvärdering göras av BFL-arbetet. Då kommer skolan fatta beslut hur det i fortsättningen ska vara en naturlig del i skolans lärande, avslutar Raymond.
Publicerat