Musik

Världsartist på besök

Superpianisten Shai Maestro spelar i Victory Bar i Fjällräven Center nu på fredag, lyssna här.

Född i Israel, bosatt i New York – och ett fenomen på piano. 26-årige Shai Maestro Trio gästar Perdido Jazz & Blues nu på fredag, 12 april.

Det är en snudd på osannolik bokning som jazzklubbarna i länet kunnat göra tack vare Scenkonstbolaget. Unge Shai Maestro må ha bara en skiva i eget namn i ryggen (se recension här nedan) men han är ändå ett mycket aktat namn runt om i världen.

Klassiskt skolad sedan barnsben, men med ett jazzintresse som väcktes tidigt tack vare en platta med Oscar Peterson.

– Jag blev intresserad av improvisationsbiten i jazzen, har han förklarat.

Som 19-åring kom han med i landsmannen Avishai Cohens trio och gjorde sin andra spelning med bandet på Umeå Jazzfestival. Resten är en enda framgångssaga. Med sin egen trio turnerar Shai Maestro regelbundet på den internationella jazzvärldens allra mest prestigefyllda scener och han briljerar på absolut högsta nivå, med influenser från både arabiska och judiska folkmusiktraditioner.

– Jag älskar också Jan Johansson, och självklart e.s.t (Esbjörn Svensson Trio), sa han till Norrköpings Tidning, som tyckte att det var säsongens mest magiska konsert.

Shai betyder för övrigt ”gåva” på hebreiska, och den här artisten har sannerligen en gåva utöver det vanliga. En ”maestro” är precis vad han är. Ska du bara se en enda konsert i Ö-vik i år så är det den här. Chansen kommer inte igen, inte på våra breddgrader.

På grund av branden på Brux, som orsakade skador på bland annat flygeln, har Perdido Jazz & Blues flyttat konserten till Victory Bar i Fjällräven Center.

Skivrecension

Shai Maestro Trio (Abeille Musique) 77777

För några år sedan såg jag basisten Avishai Cohen i Umeå och blev helt knäckt. Fascinerad av både Cohen, hans trummis Marc Guliniana och den då 19-årige pianisten Shai Maestro. Maestro, född i Israel, har hunnit bli 25 och visar här med eftertryck att han står på egna ben.

Influenserna från Avishai Cohen märks tydligt, bland annat hur bas och piano ibland följer varandra. Men nu är den flyhänte Maestro själv i centrum, även om han har två synnerligen skickliga musiker med sig – israelen Ziv Ravitz på trummor och peruanen Jorge Roeder på bas.

Maestro visar att han inte bara är en superpianist utan även en vass kompositör. I samma kompositioner går han från stillsamma smekande melodislingor till våldsamma urladdningar. Trion har ett enormt driv i låtarna och man kan inte undvika att tänka sig att Maestro lyssnat en del på Esbjörn Svensson, ibland finns faktiskt tongångar som påminner om svensk folkvisa.

För oss som saknar Esbjörn Svensson Trio så oerhört finns nu en mycket värdig efterföljare. Detta är helt suveränt, världsklass.



 

Publicerat