Rapporten visar på den stora potential som cyklingen har i Sverige. Om fler städer satsade på cyklingen som Malmö skulle vi i princip kunna lösa all trafikträngsel. Vi ser också att i städer där många väljer att ta cykeln finns i allmänhet bättre infrastruktur för cyklisterna. Det betyder att om man satsar på att underlätta cyklingen så blir också cykelresorna fler, säger Anders Drougge, ordförande i Cykelfrämjandet.
Enligt rapporten ligger cyklingen i Sverige på samma nivå totalt sett. De senaste årens cykeltrend verkar ännu inte ha fått genomslag i statistiken.
Om vi vill att fler ska cykla måste det vara genomtänkta satsningar där olycksrisker för cyklister reduceras. Upplever inte cyklisterna att det är tryggt i trafiken kommer de inte att heller att välja cykeln som färdmedel. Cyklister är idag den grupp som skadas mest i trafiken, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Lista över cyklingen i Sveriges större kommuner:
Placering - Kommun - Andel cykelresor
1 Landskrona 24 %
2 Umeå 22 %
3 Växjö 21 %
4 Kalmar 21 %
5 Halmstad 21 %
6 Nyköping 19 %
7 Uppsala 18 %
8 Östersund 18 %
9 Lund 18 %
10 Örebro 17 %
11 Luleå 17 %
12 Karlstad 16 %
13 Borlänge 16 %
14 Gävle 16 %
15 Malmö 15 %
16 Västerås 14 %
17 Motala 14 %
18 Piteå 14 %
19 Falun 13 %
20 Kristianstad 13 %
21 Täby 12 %
22 Varberg 12 %
23 Falkenberg 11 %
24 Linköping 11 %
25 Hässleholm 10 %
26 Trollhättan 10 %
55 Sundsvall 2 %
27 Mölndal 10 %
28 Eskilstuna 10 %
29 Helsingborg 9 %
30 Jönköping 9 %
31 Norrköping 9 %
32 Gotland 8 %
33 Sollentuna 8 %
34 Skövde 7 %
35 Enköping 7 %
36 Göteborg 7 %
37 Trelleborg 6 %
38 Norrtälje 6 %
39 Lidingö 6 %
40 Stockholm 5 %
41 Skellefteå 5 %
42 Karlskrona 5 %
43 Södertälje 5 %
44 Nacka 5 %
45 Botkyrka 4 %
46 Järfälla 4 %
47 Kungsbacka 4 %
48 Solna 4 %
49 Huddinge 4 %
50 Sigtuna 3 %
51 Uddevalla 3 %
52 Haninge 2 %
53 Tyresö 2 %
54 Kungälv 2 %
56 Upplands Väsby 2 %
57 Örnsköldsvik 1 %
58 Borås 1 %