Skola & utbildning

Barn med brandkunskap

Ett par veckor varje år ägnar sig barn och lärare på Faresta förskola åt arbete med brandtema. Sjuan hälsar på samma dag som brandbilen kommer på besök, med ännu mer viktig kunskap att fylla på med.

Leken är i full gång på gården utanför Faresta förskola där förväntansfulla barn väntar på dagens höjdpunkt. Under ett par veckor i november arbetar förskolan varje år med ett brandtema och som ett sätt att visa hur viktigt deras arbete är, väntar i dag ett besök av räddningstjänsten och en brandbil.
– Vi har jobbat med brandtema på det här sättet sedan förskolan startade 2010, säger Lisette Wernholm, förskollärare. Vi väljer att ha brandtema under ett par veckor i stället för bara någon dag eftersom forskning visar att barn tar till sig kunskap bäst när de presenteras för information på olika sätt under en sammanhängande period.
Syftet med temaveckorna är att barnen inte ska vara rädda för vare sig brandvarnare, brandmän eller utryckningsfordon och att de ska veta vad de ska göra om det börjar brinna.
– Vi har lärt oss på våra egna brandutbildningar att barn riskerar att hamna i onödig fara om de blir rädda när något inträffar, säger Lisette.
Hennes kollega, Malin Hill, berättar att de genom åren fått fin återkoppling från många föräldrar.
– Bland annat ett exempel där ett barn, som gick på förskolan för några år sedan, var med om en allvarlig olycka i hemmet där ett yngre syskon föll utför en trapp i sin gåstol. Föräldrarna hörde av sig och berättade att barnet, som hos oss alltid var rätt ängsligt, höll sig lugn hela tiden och hade full koll på varför ambulansen kom och vad som sedan hände.

Det märks tydligt att barnen har koll på läget när brandbilen rullar in på gården och brandmännen Mikael Hedlund och Samuel Valfridsson kliver ur tillsammans med Erica Wiberg, processledare Brand och säkerhet. Orädda samlas barnen bakom staketet och lyssnar medan Mikael berättar om hur en arbetsdag kan se ut för en brandman.
– Då ska vi springa till grusplanen, ropar ett av barnen när Samuel visar sin radio där han får larmen om det börjat brinna och någon ringer 112.
När det blir dags att få titta närmare på brandbilen drar Mikael ett långt streck med foten i snön där barnen ska stå. Han öppnar lucka efter lucka och visar olika verktyg, som den stora jättesaxen som kan klippa upp plåten på en bil om någon sitter fast.
Det ges exempel på ganska otäcka händelser men barnen lyssnar lugnt och Lisette berättar att de är vana att prata om olika situationer där till exempel brandmän hjälper till.
Från brandbilen hörs ett brummande ljud och Mikael förklarar att det är en värmare som behövs för att de 3 000 liter vatten som finns i tanken inte ska frysa.
– Vad bra för annars blir det ju en glassbil! utbrister ett av barnen och lockar fram skratt hos brandmännen.
Mikael berättar vidare, pekar på slangar, skärsläckare, värmekamera, bultsax och andra verktyg. Några saker demonstreras och till sist får barnen turas om att kliva in i brandbilens hytt.
– Det var ju aaascoolt där inne, konstaterar ett barn på väg ut från bilen.

Erica Moberg, processledare hos räddningstjänsten, jobbar mycket med förebyggande arbete och information ute i skolor, hon är imponerad av det arbete som Faresta förskola gör.
– Många säger att det är svårt att lära ut förebyggande till barn men det här visar att det finns så mycket man kan göra. Det är sådan skillnad när ett barn inte bara vet att man ska ringa 112 utan även vad det innebär att faktiskt göra det, säger Erica.
När hon besöker skolor kan hon se skillnad på barn som har fått med sig kunskaperna redan som små och barn som inte har fått det.
– De vet vilka risker som finns, vad man behöver tänka på för att det inte ska hända en olycka och de kommer att klara situationer som uppstår. När det kommer blåljus upplever de det som något positivt eftersom de vet att det är hjälp som kommer och de får inte heller panik i de situationerna. Det gör stor skillnad för mina kollegor som åker på larm, att de får jobba i lugnare miljö med barn som samarbetar och till och med kan hjälpa till.
En positiv sidoeffekt av temaveckor och brandskyddsarbete med barn är att de tar med sig kunskapen hem och till mor- och farföräldrar.
– Det gör att de vuxna ser över säkerheten i hemmet och att barn och vuxna pratar med varandra om hur man ska agera om något händer, säger Erica.
Innan Mikael, Samuel och Erica kör i väg med brandbilen får alla barn en egen brandmanshjälm. En glad och ännu mer kunskapsstinn patrull med små brandmän återvänder in bakom grind och stängsel och det lär bli en hel del lek kopplat till temat brand under resten av den här dagen. l

Publicerat