Du är här

2021-12-16 - Skola & utbildning
  • Miljö Memo UF
  • Destiny UF
  • Matplan UF

UF-företagande för miljön

Deras affärsidéer och produkter skiljer sig åt men de har alla ett miljötänk i grunden och en önskan om att bidra till en ljusare framtid. Möt tre av årets UF-företag från Örnsköldsvik.

Ett memory som lär små barn hur viktigt det är att lösa miljöproblem, en barnbok där en miljöskurk får det hett om öronen och en kokbok som både förenklar vardagen och minskar matsvinnet, det är tydligt att miljö- och klimatfrågorna är viktiga för många av årets UF-företag.
Eleverna bakom de här företagen går alla sista året på Ekonomiprogrammet på Nolaskolan och har UF-företagandet som ett obligatoriskt inslag i sitt schema. De har miljötänket gemensamt men de har valt att angripa det på olika sätt.
Miljö Memo UF bygger sin affärsidé på ett memory som visar lösningar på miljö-problem i vardagen. Färgglada bilder illustrerar olika miljöproblem och hur de kan lösas. På varje kort finns även ett ord så för barn som övar på att läsa blir det också en del av spelet.
– Spelet innehåller roliga fakta och diskussionsfrågor i en bok där både föräldrar och barn får chansen att diskutera, säger William Hildebertsson.
Förra veckan fick Själevads förskola besök av gänget bakom Miljö Memo och det var glada barn som testade att spela tillsammans.

I ett rum intill fick samma förskolebarn bekanta sig med ytterligare en UF-produkt när Destiny UF bjöd förskolebarnen på sagostund med sin barnbok ”Sam och Sallys jakt på miljöskurken”. Med boken följer också en ljudbok.
– Det finns en QR-kod i boken som leder till ett spår på Spotify där vi har läst in boken och även lagt till ljudeffekter, det gillade barnen verkligen, säger Soul Hedin Ekberg.
Med barnboken vill eleverna bakom Destiny UF inspirera framtida generationer att värna om klimatet. Företagsnamnet valde de eftersom de vet att ödet ligger i deras händer och att det är tillsammans med andra de kan ändra ödet och bidra till en ljusare framtid.

Bland kommunens alla UF-företag delas ett antal priser ut vid det som kallas Pitch & sale-mässan. Den ägde rum på Stora torget i Örnsköldsvik för ett par veckor sedan och där blev det full pott för Matplan UF som kammade hem tre priser av tre möjliga. De utsågs till årets UF-företag i kommunen och årets utställare och säljaren i gänget, Thea Örnekrans, tog hem ett av priserna som dagens säljare.
– Vi är så stolta och glada för priserna och att vi redan har sålt över 200 böcker, säger Ida Pekkala.
Matplan UF har skapat en kokbok som har två syften, att förenkla matvardagen och samtidigt minska matsvinnet. Boken innehåller 35 recept fördelade över sju veckor.
– Varje vecka utgår från fyra enkla vardagsrecept och ett mer avancerat helgrecept och recepten är anpassade till varandra så att alla färskvaror som köps in används upp, förklarar Thea.
Ett antal kända profiler har bidragit med recept, bland annat längdskidåkaren Frida Karlsson, Emma Karlsson Lohiniva som vunnit Sveriges yngsta mästerkock och stjärnkocken Sebastian Gibrand.
– Varje kilo matsvinn ger under produktionen upphov till koldioxidutsläpp som bidrar till klimatförändringarna. Med vår kokbok vill vi vara med och göra skillnad, en vecka i taget, säger Ida.

Dela med dig av denna artikel på: