Ekonomi

Minskad omsättning i stadskärnan

Under pandemiåret 2020 minskade omsättningen med 12,5 procent i Örnsköldsviks stadskärna. Det största tappet stod klädeshandeln och hotellnäringen för, medan kommersiell service ökade under året.

Rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna visar att restriktionerna slog hårt mot handeln i Örnsköldsviks stadskärna som hade det kämpigare än jämförbara stadskärnor i landet.
2020 var ett tufft år för stadskärnorna. Coronapandemins utbrott i mars 2020 fick svenskarna att distansera sig från varandra och undvika stadskärnorna. Totalt sett tappade stadskärnorna 17 procent av omsättningen jämfört med 2019. Handeln i större städer tappade en större del av sin försäljning medan mindre städer klarade sig bättre. Som enda bransch ökade dagligvaruhandeln under året, vilken står för en större andel av de mindre städernas utbud.
– Att de större städerna har haft stora omsättningstapp inom hotell och restaurangbranschen är en direkt följd av ökat hemarbete och ett minskat antal affärsresenärer. Samtidigt är det just dessa branscher som nu återhämtar sig snabbast, säger Christina Friberg, näringspolitiskt ansvarig i Örnsköldsvik och expert stadsutveckling på Fastighetsägarna MittNord.
I kategorin medelstora städer, i vilken Örnsköldsvik ingår, ökade försäljningen av dagligvaror med i genomsnitt 5,6 procent. Så var dock inte fallet med Örnsköldsvik där dagligvaruhandeln istället minskade med 0,1 procent. Hotellnäringen och klädeshandeln hade störst omsättningstapp med 47,3 respektive 19,2 procent. Restaurangnäringen klarade sig något bättre med en minskad omsättning på 14,8 procent. Försäljningen av produkter inom kategorin hem och fritid minskade med 9,2 procent.
Desto positivare var utvecklingen för kommersiell service, som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger, kemtvätt och skräddare, som under året ökade sin omsättning med 1,4 procent. Detta kan jämföras med andra medelstora städer där denna kategori minskar med 17,4 procent.
– En slutsats man kan dra är att det generellt finns en större lojalitet och närhet till stadskärnan hos invånare i mindre och mellanstora kommuner. Det tror jag kan vara en förklaring till att kommersiell service, som bland annat omfattar gym och frisörer och har klarat sig så pass bra, säger Christina Friberg och fortsätter:
– Örnsköldsvik har också en större andel av sin handel i stadskärnan 26 procent i jämförelse med andra medelstora städer som ligger på 21 procent, vilket är en stryka för staden, men som medfört att pandemin slagit hårdare. Nu är det extra viktigt att stadens aktörer samverkar för att skapa flöden genom en bra mix av verksamheter och ett stadsliv som stärker stadskärnans attraktionskraft.

Cityindex är en objektiv, heltäckande och mellan stadskärnor helt jämförbar kartläggning av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges 107 stadskärnor. Cityindex är ett samarbete mellan Fastighetsägarna Och HUI.
 
5 trender Fastighetsägarna spår i framtidens stadskärnor
1. Den hållbara staden 
En byggnad behöver inte bara ha en funktion. Vi kommer att se hur platser och byggnader samnyttjas och används under en längre period över dygnet, veckan etc.
2. En mindre ensam stad
Stadskärnan bär en viktig funktion som mötesplats. Vi vill ha tillgängliga städer för alla åldrar med t ex väderskyddade sittplatser, grönytor och aktiviteter som skapar generationsöverskridande stadsrum.
3. Levande gröna ytor
Pandemin har fått många att återupptäcka naturen och umgås i stadens parker och grönytor. Stråken till dessa platser behöver aktiveras och utrymmena mellan husen i stadskärnan kan kompletteras med grönska.
4. Framtidens urbana kontor
Utbudet i närområdet är en viktig del i vad som gör kontoren attraktiva. I framtiden behöver stadens olika funktioner samverka och dra nytta av varandra.
5. Stadskärnans unika identitet
Stadens historia, miljö och kultur skapar unika stadskärnor som inte kan återskapas någon annanstans. Kultur, nöjen och fritidsliv blir en aktiv del av stadskärnans utbud.

Publicerat