Nöje & kultur

Jobbade i hemlighet för ABBA

Inför en ny show i London träffade hon ABBA i en månads tid. Nu, ett och ett halvt år senare, får hon äntligen prata om det.
– Jag tror vi fick gåshud och blev tårögda allihopa, säger ö-viksbördiga Linnéa Andersson.

Det har gått precis tre veckor sedan musikvärlden dansade i glädjeyra i och med den svenska supergruppen ABBA:s två nya singelsläpp. Dagen efter krönte "I still have faith in you" och "Don't shut me down" Youtube-listorna i tolv länder och kort därpå seglade de upp som etta respektive tvåa på Spotifys topplista.
Överraskningarna slutade dock inte där. Ett helt nytt album annonserades se dagens ljus i november och i London ska den specialbyggda ABBA Arena, i vilken konsertbesökare får ta del av en digital ABBA-show tillsammans med ett tiomannaliveband, nästa år husera 3 000 personer per kväll.
En som redan har ett hum om vad publiken har att vänta där inne är 36-åriga Linnéa Andersson från Örnsköldsvik. Numera stockholmsbo har hon med sitt produktionsbolag Sundays och kollegan Camilla Falk varit en kugge i maskineriet bakom inspelningarna till showen. 
– Ja, jag sett en naknare version kan man säga. Vi var med hela februari i fjol när produktionsbolaget Aniara och ILM filmade ABBA i en studio i Stockholm. Det var drygt hundra kameror och varje dag framförde de sina låtar iförda specialdräkter (motion capture suits).
Dräkter vars rörelser nu överförs till varsitt hologram av yngre ABBA-versioner. 
– I en intervju tror jag bandet tidigare hintat om att de "gör avatarer" – men inte i vilken utsträckning. Det är en spännande, ny teknik av Lucas Films Industrial Light Magic som även gjort filmen "Irish Man" (i vilken bland andra Al Pacino och Robert de Niro föryngrats tekniskt).

Med Sundays stod Linnéa för projektets så kallade serviceproduktion, vilket innebar att ta emot de team som flög in från London, boka teknik och studior. Ett uppdrag som omfattades av ett rejält hemlighetsmakeri.
– Vi kontaktades först av producenter från London, men informationen var lite oklar. Det var inte förrän vi satt ner för ett möte vi förstod vidden. Sedan fick vi skriva på ett NDA, ett avtal att inte prata förrän allt var klart. Säkerhetspådraget var stort; alla mobiler fick lämnas utanför studion och vi jobbade i skymundan. Det snackades i branschen men vi lyckades hålla det hemligt.
Blev du aldrig sugen att berätta?
– Absolut! Men man ville inte vara den som avslöjat allt. Vi var många involverade som kunde prata med varandra.
Hur var det att träffa ABBA?
– Fantastiskt! De var supergulliga och trevliga. Vi försökte hålla dagarna så korta som möjligt, de är ju lite äldre nu och det var ganska hårt jobb i de där dräkterna. Så vi hittade på saker för dem, som att varje vecka ändra deras green room till ett nytt tema baserat på deras låtar och karriär. Där var faktiskt en annan före detta ö-viksbo drivande. Tillsammans med en liten arbetsgrupp hittade de på allt möjligt; hyrde in discokulor och lånade scenkläder från ABBA-museet. Vi märkte att de fick energi av det. Efteråt berättade Björn att det funnits en farhåga att arbetet kunde bli långrandigt men att det aldrig upplevdes så. De var glada och nöjda efteråt vilket blev ett kvitto på att de trivdes.
Vad betyder detta för Sundays?
– För oss var det otroligt på många plan. Det tekniska var superintressant och sedan att det var just ABBA, jag är väldigt stolt över att ha varit en del av det här. När man hörde låtarna och såg dem tillsammans på scen igen efter alla dessa år – jag tror vi fick gåshud och blev tårögda allihopa.
Vad tycker du om de nya låtarna?
– Bra! Jag tycker det är väldigt bra att de kör på sin stil och inte försöker göra något annat. Man hör att det är ABBA.
Har du fått biljetter till London?
– Faktiskt inte. Det måste vi så klart se när det är dags. Allt var väldigt abstrakt när vi spelade in, det byggdes upp och skapades efterhand. Det ska bli kul att få en helhetsbild.

ABBA
ABBA, tidigare Festfolket, bildades i Stockholm 1972 av Benny Andersson, Agnetha Fältskog, Anni-Frid Lyngstad och Björn Ulvaeus och har sålt över 400 miljoner skivor. Det stora genombrottet kom i Eurovision Song Contest 1974 i Brighton med segermelodin "Waterloo". ABBA splittrades 1983.
Album
1973: Ring Ring
1974: Waterloo
1975: ABBA
1976: Arrival
1977: The Album
1979: Voulez-Vous
1980: Super Trouper
1981: The Visitors
2021: Voyage

Publicerat