Näringsliv

Lansering av lokal design

Kreatörer och tillverkare har förts samman i nära samarbeten där idéer har blivit verklighet i form av lokalt producerad design. Nu laddar eXpression Design för lanseringsveckan som startar i dag måndag.

För andra året i rad har programmet eXpression Design lockat lokala kreatörer att designa en produkt som tillverkas lokalt. En process där närheten mellan kreatör och tillverkare står i fokus.
– Vi fick med oss massor av erfarenhet från den första omgången och har kunnat skruva lite inför den här, säger Johanna Forsberg, programansvarig. Den stora skillnaden från förra året är att vi nu slagit ihop grupperna från Umeå och Örnsköldsvik vilket har gett deltagarna ett ännu större nätverk.
Sju av årets deltagare kommer från Umeå och nio från Örnsköldsvik. Programmet är ett samarbete mellan eXpression Umeå, High Coast Creative och Företagarna i Örnsköldsvik. En viktig del är affärsutveckling.
– Fokus ligger på att ta sin idé till färdig produkt men genom den kompetenshöjning som deltagarna får inom olika områden handlar det här om en affärsutveckling av hela företaget, säger Maria Persson, ansvarig för ö-viksgruppen.
Förra årets omgång startade på hösten innan pandemin kom men när det var dags för lansering på våren blev den digital. I år blir det en hel veckas lansering som börjar vid lunch måndag 24 maj när en förinspelad lanseringsfilm släpps upp på webben.
– Vi kommer att dela filmen i våra kanaler på sociala medier och under hela veckan släpper vi reportage och intervjuer där vi får möta såväl kreatörer som tillverkare, säger Johanna. Det blir även föreläsningar och panelsamtal, ja det händer mycket under veckan.

Lanseringen har varit det stora målet för deltagarna och vägen dit har varit kantad av hårt arbete för att kunna visa upp en färdig produkt. Tanken med programmet är att resan inte ska vara slut där.
– Det är produktsläppet som är målet men det är faktiskt så att några inte har hunnit få sin slutprodukt färdig och det är också okej, säger Maria. Vi månar om deltagarna och det viktigaste är att de mår bra och att deras företag lever vidare på lång sikt. Vi har haft individuella affärs- och marknadsplaneringssamtal med varje deltagare eftersom varje individ och produkt är unik. När lanseringen är avklarad jobbar kreatörerna vidare för att nå ut på marknaden med sin produkt.
Det har varit en hel del hemlighetsmakeri inför lanseringen och först i dag måndag får produkterna visas upp. I 7an som kommer på torsdag 27 maj  presenterar vi samtliga produkter från deltagarna i ö-viksgruppen.

Länkar
Publicerat