Motor

Rekordpriser på begagnat

Säljläge! Priserna på begagnade bilar fortsätter att skjuta i höjden. Under februari kostade en begagnad bil i genomsnitt 14 000 kronor mer än för ett år sedan. För den som planerar att sälja finns pengar att tjäna.

Begagnatmarknaden för personbilar har blomstrat sedan pandemin drabbade Sverige förra året. Under årets två inledande månader har dock den heta trenden avtagit något, i januari sjönk försäljningen till privatpersoner med 6,8 procent jämfört med samma månad föregående år och i februari minskade försäljningen med 2,7 procent. Marknaden är dock fortsatt stark, något som bland annat speglas i priserna.
– Osäkerheten som fortsatte i februari kring den nu klubbade regeländring gällande hybrider, kombinerat med bilindustrins problem med produktionen höll nybilsförsäljningen nere. Behovet av bil var dock fortsatt stort och det i kombination med färre nya bilar till försäljning och litet utbud av begagnat, gjorde att priserna skenade, säger Johan Browaldh, sales manager Sweden på fordonsauktionsföretaget BCA vehicle remarketing.

Faktum är att priserna fortsatt ligger på rekordnivå, trots försäljningstappet.
– Vi har nu de högsta prisnivåerna på begagnat sedan början av pandemin och så länge bilindustrins nuvarande problem med komponenter och strejker fortsätter, ser vi inga tecken på någon avmattning.

Att priserna fortsätter att rusa märks även på försäljningssidan Blocket. Under den gångna månaden såldes en bil på marknadssidan för i snitt 119 000 kronor. Det är 14 000 kronor mer än snittpriset i februari 2020. För den som planerar att sälja sin bil är det med andra ord säljläge nu.
– Det vi sett under det senaste året är att pandemin förändrat hur vi ser på bilen. Den är viktigare för många i dag än den var för ett år sedan och det är en känsla som vi tror kommer sitta i när en sommar med hemester står för dörren, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Blocket Fordon.

Både under januari och februari sålde bilhandeln fler begagnade bilar än privatpersoner till privatpersoner.
– Det är nu uppenbart att konsumenterna väljer vad de anser vara ett tryggare alternativ och gillar även den ökande digitaliseringen hos bilhandeln samt enkelheten i ett brett utbud av tilläggstjänster, säger Johan Browaldh. 

 

Publicerat