Du är här

2021-02-21 - Nyheter/Reportage
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Foto: Håkan Nordström
  • Mona Nilsson. Foto: Håkan Nordström

Skidspår i världsklass

Vi har fått en av de snörikaste vintrarna på länge och de många skidåkarna i Örnsköldsvik jublar förstås. Men det ska också finnas spår att åka i, och när det gäller Skyttisterrängen svarar Hägglunds Ski Team för en ypperlig insats.
– Det är världsklass på spåren, säger Mona Nilsson som tränar inför Vasaloppet.

Klockan är 8 på söndag morgon och vi möter Mats Lundberg som ska ge sig ut med pistmaskinen innan det blir för många åkare i spåren. Mats är en av tre i Hägglunds Ski Team som hanterar spakarna i den från förra säsongen nya pistmaskinen, och han är den som kör klart mest.
– Men vi håller på att lära upp ytterligare två. Vi har en driftgrupp och en kärna med några personer som håller på med spåren, men vi har också väldigt många frivilliga som hjälper till, berättar Mats.
Hägglunds Ski Team har ett uppdragsavtal med kommunen att sköta spårområdet på Skyttis, ett arbete som sträcker sig långt utanför snöperioden.
– Det handlar om underhåll av rörstammar för konstsnöanläggningen, service på maskinerna och röjning. Vi har att göra nästan hela året och från augusti till april är det aktiviteter på full nivå.
Konstsnön är en kärna i verksamheten, spårningen är en annan. Grundsystemet i konstsnöanläggningen är ett lanssystem som mixar vatten och luft under högt tryck. Då krävs det minst minus 5 grader för att kunna tillverka snö. Men till den här säsongen har skidklubben fått förstärkning när det gäller konstsnön.
– Kommunen investerade i två fläktkanorer och de har bättre effektivitet, man får mer kubikmeter snö för varje kubikmeter vatten. Fläktkanonerna ger också en bättre snökvalitet och dessutom räcker det med minus 2 grader, så vi kan komma igång fortare. Konstsnötillverkning är en hel vetenskap.
På Skyttis finns drygt 4 kilometer rörsystem som används till sprutningen av konstsnön. Hägglunds Ski Team lägger en grund med cirka 35 centimeter konstsnö, och sedan är man förstås glada ifall det kommer bra med natursnö ovanpå.
– Konstsnön är grov och isig, men fullt åkbar. Ifjol när det var så lite natursnö kunde vi ha drygt 3 kilometer spår, men nu har vi fått ett väldigt speciellt år. Det regnade mycket under hösten och sedan blev det kallt och då tillverkade vi drygt 2 kilometer konstsnö. Sedan vräkte snön ned och vi har inte riktigt hunnit med att röja grenar och träd som vikt sig över spåren. Men det är en fantastisk vinter vi fått sedan det blev kallt, helt otroligt!
I Skyttisterrängen finns ungefär 18 kilometer individuella spår. Spåren är 1,6; 2,8; 5,0; 6,7 och 10 kilometer långa, plus ett 400-metersspår runt löparbanan på Skyttis IP.
– Det tar ganska lång tid att spåra allt, omkring fem timmar, säger Mats och berättar att de klassiska spåren är bäst att göra på kvällen så att de får en möjlighet att frysa på ordentligt under natten.

Med strålande vinterväder, som vi haft nu under en period, är det förstås många som utnyttjar skidspåren. Spårkortsförsäljningen sköts av kommunen och fritidsintendent Annelie Engvik på kultur- och fritidsavdelningen uppger att omkring 1 100 spårkort sålts i vinter.
– Och då ska man veta att alla barn och aktiva i föreningar åker gratis, och även 400-metersbanan är avgiftsfri. Vi ser att vi i vinter snittar 420-440 åkare om dagen som passerar räknaren vid Varggropen och det är ju fantastiskt roligt, berättar Annelie.
Det är viktigt att betona att skidspåren, även skejtspåren, enbart är till för skidåkare – alltså inte för promenader eller hundrastning.
– Vi har satt upp många skyltar att man inte får gå i spåren, men vissa verkar inte förstå att detta även gäller skejtspåren, säger Mats som betonar att ambitionen för Hägglunds Ski Team är att Skyttis ska vara för alla – barnfamiljer, vuxna, pensionärer, klubbverksamhet och tävlingar.
– Vi har ett mycket bra samarbete med kommunen och vi vill vidareutveckla området, en del tävlingsbanor är inte riktigt godkända. Och visst vore det roligt ifall vi kunde få arrangera en SM-vecka här någon gång.
Skid-SM har arrangerats i Örnsköldsvik vid ett flertal tillfällen; 1916, 1927, 1937, 1950, 1967, 1987 och senast 1993 då vi fick hoppa in som reservort för Borås som inte fick tillräckligt med snö. Det är alltså hela 28 år sedan senast, och så länge har Örnsköldsvik aldrig tidigare fått vänta på att stå värd för ett skid-SM.
Men i avvaktan på stora elittävlingar kan alla andra skidåkare glädjas åt helt perfekta spår i Skyttisområdet i vinter.
– Det känns roligt att vi kan skapa så här fina förutsättningar för folk att komma hit och åka skidor, och det är tillfredsställande att andra är nöjda över det arbete vi lägger ner.

En som är riktigt nöjd är en rutinerad skidåkare av rang. Mona Nilsson, med mängder av vinster i distanslopp och en av dem som klarat världens längsta skidlopp – 220 kilometer långa Nordenskiöldsloppet tur och retur Jokkmokk-Kvikkjokk – dyker upp tidigt i spåren på söndagsmorgonen.
– Det är världsklass på spåren, och tänk vad bra vi har det här i Ö-vik – vi bor ju mitt i en lekplats!
Mona är för övrigt på plats i skidspåren varje dag just nu, i uppladdningen inför årets utmaning. Hon är en av endast 78 åkare som kvalificerat sig till damklassen i årets Vasaloppet Elit som körs 7 mars. Bara två ö-viksåkare har kvalificerat sig till Vasaloppet Elit, förutom Mona åker också Tobias Åhman – båda för 1Life IF.

7an önskar LYCKA TILL!

 

Dela med dig av denna artikel på: