I undersökningen har företagare fått bedöma kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Kommunen tilldelas därefter ett mått i NKI, Nöjd-Kund-Index, där ju högre mått som kommunen når desto bättre. Ett mått på 70 eller mer bedöms som ett högt och bra värde.
Och man kan säga att företagare i Örnsköldsvik varit nöjda med kommunen då kommunen får ett värde på 73, vilket är samma värde som rikssnittet. Särskilt nöjda har företagarna varit då det kommer till kommunens arbete rörande brandskydd (värde på 85), bygglov (62) och markupplåtelse (77) då samtliga av dessa ökar från föregående år. Även inom livsmedelskontroller är företagarna nöjda då kommunen behåller samma värde från föregående år (81).
Däremot så tappar kommunen en del inom flera områden, bland annat bemötande (från 80 till 77), information (73 till 70) och rättsäkerhet (77 till 74). Det största tappet har skett rörande miljö- och hälsoskydd där kommunen ser ett ganska kraftigt ras från att ha haft ett värde på 73 till att nu få ett värde på 59. Även i totalen över alla värden så faller kommunen något, från 75 till 73.