Motor

Vill se högre krav på mopedbilar

Kritiken mot mopedbilars säkerhet och kraven på körutbildning blir allt mer högljudd. Varje år skadas runt 60 personer och nu kräver bland annat försäkringsbolaget Folksam bättre förarutbildning.

Mopedbilarna fortsätter att öka i popularitet i Sverige, detta trots tidigare varningar från bland annat fler försäkringsbolag i landet. Fordonen har mycket låg krocksäkerhet och i regel är det oerfarna tonåringar som sitter bakom ratten med bara en kort förarutbildning bakom sig, något som gör dem överrepresenterade i olycksstatistiken. Enligt försäkringsbolaget Folksams skadestatistik över mopedbilar var 68 procent av de olycksdrabbade förarna 15–17 år under perioden 2010–2018 och enligt statistik från Trafikverket skadas årligen 60 personer i olyckor med mopedbilar.
– På grund av sin relativt höga tyngdpunkt är mopedbilar överrepresenterade i voltningsolyckor. Antisladdsystem skulle avhjälpa det problemet, men tyvärr är det inte standard i mopedbilar till skillnad mot personbilar, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Mopedbilar har inte samma krav på krocksäkerhet som exempelvis personbilar, något som blev märkbart i tidigare tester som Euro NCAP med mopedbilar. Eftersom mopedbilarna har en låg maxvikt sparas det in på kollisonshämmande utrustning och krockkuddar finns bara att få till vissa modeller.
Den fortsatta ökningen av mopedbilar, antalet har nästan fyrdubblats sedan 2009 och idag finns cirka 12 000 på vägarna, har lett till att Trafikverket nu kraftsamlar tillsammans med myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer för att få ut en gemensam strategi för att minska antalet olyckor med mopedbilar.
– Vi behöver samla kunskapsläget för att kunna prioritera rätt insatser. Nollvisionen och nuvarande etappmål kräver en kombination av effektiva åtgärder på både kort och lång sikt, för att uppnå en säker trafik med fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap, säger utredningsledare Jörgen Persson Trafikverket.
Målet är att öka bältesanvändningen, förbättra fordonssäkerheten genom högre krav och om möjligt införa kontrollbesiktning av mopedbilar. Idag finns nämligen varken krav på vinterdäck eller besiktning av fordonen. Dessutom behöver förarna inte använda bilbälte om de använder hjälm.
– En hjälm kan inte ersätta ett bälte, här borde det finnas bälteskrav precis som det gör i personbilar, liksom krav på vinterdäck vid vinterväglag. Vi skulle dessutom vilja se en högre krocksäkerhet i mopedbilarna i form av säkerhetssystem som krockkudde, antisladd och autobroms, säger Anders Kullgren.
Folksam anser dock att ytterligare krav behövs för att minska antalet olyckor. Idag finns inget krav på trafikvana för de som ska framföra en mopedbil, det räcker med ett mopedkort, något som lyser igenom i Folksams statistik. I majoriteten av olyckorna är mopedbilsförarna vållande.
– Vi skulle vilja se krav på någon typ av körutbildning för mopedbilsförare. I dagsläget får de framföras på alla typer av vägar förutom motorvägar. Man bör undvika att köra mopedbil på vägar med högre hastigheter då de har betydligt sämre krocksäkerhet än en vanlig personbil, säger Anders Kullgren.

Andreas Lindegren

Folksams tips för dig som ska köpa mopedbil:

  • Låt ungdomarna öva innan de ger sig ut i tät trafik.
  • Kör på dubbade vinterdäck när det är risk för halka.
  • Avråd från körning på högtrafikerade landsvägar med hastighetsgräns på 70 km/h och uppåt.
  • Välj en bil med sidobalk i dörrarna.
  • Välj en bil med krockkuddar speciellt anpassade till mopedbilar.

 

Publicerat