Nyheter/Reportage

Monsterbygget ritas i Själevad

En ny aluminiumbåt, avsedd för diverse myndighetsutövning, är på väg ut på världsmarknaden.
Närmare bestämt det här monstret; en 15 meter lång högfartsbåt med produktdesignern Magnus Ödling som en av hjärnorna i projektet.

Behovet har funnits länge, men med tanke på det nuvarande säkerhetsläget runt om i världen, råder en stor efterfrågan på en synnerligen tålig och välanpassad högfartsbåt utvecklad för insatser till sjöss av olika slag. Det handlar om Marell M15 som med fullödiga manövreringsegenskaper kan utföra flera operationer i de tuffaste väderförhållanden; i storm, mörker och dimma.
Och enligt tillverkaren med en toppfart på närmast ofattbara 70 knop beroende på motoralternativ.
Men det kanske häftigaste av allt är att det sitter en kille i Örnsköldsvik som ritar och designar båten. Han heter Magnus Ödling och arbetar som produktdesigner på Ovinge Ingenjörsbyrå i Själevad och har ett förflutet som designer åt bland andra Anytec och Ockelbo. I närmare två år har han och Ovinges ingenjörer arbetat på uppdrag av öregrundbaserade Marell Boats, företaget som grundades 2006 av Patrik Söderholm med mångårig kunskap av traditionellt båtbygge, racing på elitnivå samt utveckling av robusta båtar för professionellt bruk.
– Självklart ett jättespännande uppdrag och det ska bli mycket intressant att följa den här utvecklingen, säger Magnus Ödling.

Marell var i behov av en ny duktig designer och fick tips om Magnus av branschkollegan Mats Melbin från Örnsköldsvik efter deras tid tillsammans i Anytec.
Melbin som för övrigt står bakom båtföretaget High Coast of Sweden tillsammans med bland andra BAE Systems vd Tommy Gustafsson Rask och byggherren Nicklas Nyberg. Även där har Magnus varit med att formge deras första 8-metersbåt som ännu inte lanserats.
– Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Ovinge och Magnus. Han har tagit vid efter en tidigare medarbetare som tyvärr inte finns i livet längre och norrlänningar kan man lita på, säger Patrik Söderholm med ett stort leende.
I över tre decennier har han byggt båtar och grundade 1994 företaget Marine Aluminiumtechnic AB, sedermera Anytec. Numera är det Marell Boats AB som gäller och för potentiella M15-kunder i Sverige med myndighetsutövning är det sannolikt med Volvo Pentas dubbla inombordsmotorer; D6-440 DPI som ger en toppfart på 45 knop.

Ett exemplar finns och serietillverkningen är planerad att genomföras i Kiev med kompletteringar i Öregrund. Enligt tillverkaren kommer den tuffa och hårda båten, designad för piratjakt, gränskontroll, underrättelseinsamling och försvarsuppdrag, kosta från cirka 10 miljoner kronor och uppåt beroende på kundernas önskemål kring inredning och teknisk utrustning.
– Det här är en båt med fantastiska sjöegenskaper och det känns jätteroligt att Ovinge får vara en del av det här projektet, säger Magnus Ödling.

 

Publicerat