Du är här

2019-11-23 - Nyheter/Reportage
Foto: Håkan Nordström

Alkoholfritt har vaknat till liv

Mer smak, större utbud och allt trendigare.
Intresset för alkoholfria alternativ har ökat rekordsnabbt de senaste åren och utvecklingen gäller inte minst öl där sortimentet är nästan lika brett som det ordinarie utbudet.

Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker uppgick 2012 till 2,4 miljoner liter. Fjolårets siffror visar en försäljning på drygt 3,5 miljoner liter, vilket tydligt visar att branschen för alkoholfritt har vaknat till liv och att intresset för alkoholfria ölsorter stadigt ökar.
– I takt med att kundernas intresse har ökat så har också fler producenter satsat på att utveckla alkoholfria drycker. Vi ser en ökad hälsotrend och att många troligtvis har blivit mer medvetna om alkoholens påverkan på människan, säger David Månsson, butikschef på Systembolaget vid Köpmangatan i Örnsköldsvik.
Alkoholfritt vitt vin, rosé och mousserande ökar också i popularitet, medan försäljningen av röda viner utan alkohol inte skjutit i höjden. Det har enligt uppgifter med tillverkningen att göra. När man lyfter bort alkohol ur ett rött vin försvinner även en viktig smakbärare som ofta måste ersättas med sötma. 
En fingervisning om det ökade intresset är det alkoholfria julöl som numera är en självklarhet i sortimentet och visar att producenterna numera tar alkoholfritt på allvar. Dessutom är alkoholfria alternativ till sprit, som gin och rom, nyheter i sortimentet.
– Det är många företag som håller på med utvecklingsarbete inom det segmentet. Det kan bli stort i barer och på serveringar, men kanske mindre populärt i hemmiljö, säger Magnus Lindblom, Systembolagets inköpare av alkoholfria drycker.
Men faktum är att flera av de så kallade alkoholfria dryckerna som Systembolaget saluför ändå innehåller alkohol. Exempelvis är endast fyra av flaskorna på topp tio-listan, över vilka alkoholfria drycker som sålde bäst förra året, helt utan alkohol. 
Men det handlar om mycket små mängder. 
– Alkoholfri öl och vin görs oftast från en alkoholhaltig produkt där man tar bort alkoholen. Då kan det finnas spår av alkohol kvar, säger Karin Husberg, pressekreterare på Systembolaget.
Enligt livsmedelslagen behöver man inte ange alkoholhalt på drycker som innehåller upp till 1,2 procent alkohol. Men Systembolagets egen gräns, för vilka drycker som hamnar i det alkoholfria sortimentet, ligger vid 0,5 procent. 

 

Dela med dig av denna artikel på: