Nyheter/Reportage

Toppförsäljning

Den senaste skotersäsongen har nått alla höjder när det gäller försäljning av skotrar. Under senaste åren har siffror strax över 9 000 sålda enheter böljat fram och tillbaka. Så även bland de enskilda märkena, när det ena året varit ett visst märke som dominerat försäljningen, medan ett annat tagit tätpositionen nästa år.

Det har gjort det intressant att göra en återblick tio år tillbaka i tiden och titta på hur försäljningen sett ut.
En intressant siffra är att det sammanlagt under dessa tio år sålts hela 94 375 skotrar. Dessutom på varje nyförsäljning kan vi försiktigt räkna med att det är minst dubbelt så många begagnade skotrar som byter ägare under en skotersäsong. 
Det innebär att det under åren passerat många nya glada ägare till både nytt och begagnat. Samhällsekonomiskt omsätts åtskilliga miljarder kronor direkt i skoterhandeln och bidrar också till sysselsättning för en större mängd människor.  
Många miljoner omsätts också i skilda näringsgrenar som berörs när skoterägarna använder sina fordon. Det handlar om utgifter för exempelvis transporter, boende, mat, kläder, utrustning, fordon och släp. 
Det är inte enbart skoterägaren som berörs av alla dessa aktiviteter. Vi får även räkna med att i de allra flesta fallen är det familjer som är intresserade av aktiviteter runt skoteråkning. Då är det hundratusentals människor vi har att räkna med, vilket är en stor och kraftfull grupp människor i samhället som är intresserade av denna typ av friluftsverksamhet. Det är en folkrörelse som till intresse och antal slår många andra sammanslutningar i samhället.
Vi vet också att nya modeller och maskiner attraherar stora grupper av skoterägare varje säsong. En djupdykning bland modellerna som påverkat nyförsäljningen under årens lopp finns med här. 

Carl Ivar Lidgren, Stefan Frisk

Registreringsstatistik tio år
Analysen bygger på där försäljningen ökat mot föregående år för respektive fabrikat. Analysen visar också på ett antal nya modeller som sålde bra direkt, men också vissa modeller som gjorde ett kraftigt lyft (>100 st) det året.

LYNX
2011: Boondocker 800 E-TEC, Commander 600 SDI, 49 Ranger 600 E-TEC
2014: Commander 800 E-TEC, Xtrim 900ACE
2016: Boondocker 4100 800 E-TEC, Xtrim 3500 800 E-TEC
2017: 49 Ranger 900 ACE, Commander GT 900 ACE
2018: Boondocker DS 3900 850 E-TEC, Xtrim RE 3500 850 E-TEC, Commander GT 900 ACE
2019: Xterrain 3700 600R E-TEC, Xterrain 3900 600R E-TEC, 49 Ranger PRO 600R E_TEC, Boondocker RE 3900 850 E-TEC

ARCTIC CAT
2011: M8, Crossfire 8
2012: F800, XF800, M800, M800HCR, M1100 Turbo 2014: M8  2016: Pantera 3000, M8000
2018: M 8000  2019: M 8000 Alpha One

YAMAHA
2011: Apex X-TX, Apex SE
2012: Nytro X-Ride 153, Viking 540 III
2013: FX Nytro TTX, Viking 540 IV
2015: SR Viper X-TX LE, SR Viper M-TX 153
2017: VK 540 V, Sidewinder X-TX 141, Sidewinder B-TX 153

SKI-DOO
2011: Renegade X 600 E-TEC, Freeride 800 E-TEC, Grand Touring 600 ACE
2012: Renegade BC 600 E-TEC, Summit 600, Summit 800 E-TEC
2013: Renegade X 600 E-TEC, Summit X 800 E-TEC
2014: Renegade Adrenaline 900 ACE, Freeride 146 800 E-TEC, Freeride 154 800 E-TEC
2016: Summit X 154 800R E-TEC 
2017: Summit X 154 850 E-TEC, Summit X 165 850 E-TEC
2018: Renegade BC X 850 E-TEC, Freeride 146 850 E-TEC, Freeride 154-38 850 E-TEC

POLARIS
2011: 800 Switchback, 800 RMK, 600 Shift 136, 800 Rush PRO-R
2012: 800 Switchback, 800 PRO RMK 163
2013: 600 Indy SP, 800 PRO RMK 163
2015: 800 RMK
2016: 800 SKS, 550 Widetrak LX, 800 RMK Assault 155, 800 PRO RMK 155
2018: 800 Titan, 800 SKS 146, 800 PRO RMLK 155
2019: 800 Titan XC 155 PIDD, 800 SKS 146, 800 Titan Adventure, 850 SKS 155 PIDD, 850 PRO RMK 155 PIDD

Publicerat