Miljö

Kraftiga åtgärder krävs för att nå klimatmål

Idag överlämnar Klimatpolitiska rådet sin årsrapport rörande klimatet och Sveriges klimatmål. Enligt rapporten så har utsläppsminskningen bromsat in och Sverige måste ta krafttag för att kunna nå klimatmålen.

Det Klimatpolitiska rådet inrättades av regeringen den 1 januari 2018 och har som uppdrag att granska hur regeringens samlade politik är förenlig med klimatmålen. Idag presenterar de en årsrapport där de konstaterar att Sveriges utsläpp av växthusgaser har minskat med 26 procent sedan 1990, men att minskningen också har bromsat in sedan 2014.
– Detta är allvarligt. Vi borde accelerera, men istället har vi tre år i rad haft en utsläppsminskning på mindre än en procent. Det räcker inte på långa vägar. Men det finns goda förutsättningar och många positiva initiativ som talar för att Sverige kan öka takten, säger rådets ordförande Ingrid Bonde.

För att Sverige nu ska kunna nå klimatmålen så ger rådet en rad rekommendationer till regeringen. Bland annat så föreslår rådet att:

  • Klimatet ska tas med i konsekvensbedömningar av politiska förslag 
  • Att undantag i koldioxidbeskattningen avskaffas
  • Att lagregler införs som ger regeringen möjlighet att pröva nya större anläggningar som kan motverka de nationella klimatmålen 

Rådet framhåller också att Sveriges långsiktiga klimatmål innebär att näsan alla sektorer behöver sikta på noll utsläpp senast år 2045.

I rapporten så pekar rådet också på brister i hur transportsektorn styrs. Transportsektorn står för en tredjedel av landets samlade utsläpp och i nuläget kan landet bara nå halvvägs till målet med att minska utsläppen med 70 procent till år 2030.
 
Även här ger rådet en rad rekommendationer som regeringen bör genomföra, bland annat:

  • Sätt ett stoppdatum för användningen av fossila drivmedel. Det är väsentligt att färdriktningen, tidsramen och slutmålet om fossilfria transporter är tydligt – för privata investerare, myndigheter och konsumenter.
  • Påskynda elektrifieringen av vägtransporter i hela Sverige. Med i sammanhanget små ekonomiska medel kan till exempel vita fläckar i ladd-infrastrukturen byggas bort.
  • Sluta subventionera bilägande, bilkörning och parkering. Det innebär ändrade regler för förmånsbeskattning och reseavdrag.
Klimatpolitiska rådet framhåller även att regeringen behöver beakta skilda förutsättningar, till exempel mellan stad och landsbygd, och motverka negativa fördelningspolitiska effekter för att klimatpolitiken ska ha acceptans och kunna genomföras.
 
Publicerat