Samhälle

Hälften av Arbetsförmedlingens kontor försvinner

Arbetsförmedlingen kommer att avveckla cirka 130 av sina 242 lokala kontor, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Under måndagen gav Arbetsförmedlingens styrelse generaldirektör Mikael Sjöberg klartecken att anpassa antalet arbetsförmedlingskontor utifrån budgetläge och framtida behov. Anpassningen kommer bland annat innebära att cirka 130 av 242 kontor avvecklas. De flesta kontor som påverkas är kontor i glesbygdsområden, men även en del mellanstora kontor berörs.
– Vi kan inte genomföra en så stor personalneddragning utan att göra stora förändringar i hela kontorsnätet. I vårt förslag påverkar neddragningarna direkt samtliga kontor i landet, säger Mikael Sjöberg.
– Personalmässigt blir neddragningarna mycket stora i storstadsområdena och i mellanstora städer. Konsekvenserna kommer dock att bli tydligast vid små och mellanstora kontor på mindre orter, där antalet medarbetare kommer att vara för få för att kunna bedriva en ändamålsenlig verksamhet och ha en hållbar arbetsmiljö.

För att kunna fortsätta hjälpa arbetslösa i orter som berörs så kommer det i myndighetens arbete att läggas ett större fokus på lokal samverkan och digitala tjänster. Service via telefon, chatt, video och myndighetens hemsida ska bli bättre och mer samarbete med kommuner och andra myndigheter ska hjälpa till att ge arbetssökande fördjupat stöd.
– Vi ser också stora möjligheter i samarbetet med Statens servicecenters servicekontor, med kommuner och andra myndigheter för fortsatt god samverkan och service i samtliga kommuner, säger Mikael Sjöberg.

Beslutet bakom hur nedläggningarna kommer se ut grundar sig bland annat i att styrelsen tagit fram nya principer för Arbetsförmedlingens närvaro.

Principerna lyder:

  • Samverka för att öka möjligheterna till fysiska möten
    Arbetsförmedlingen ska verka för att hitta samarbetsformer med externa parter som exempelvis kommuner och andra myndigheter.  Det gör det möjligt att erbjuda bokade personliga fysiska möten i de kommuner där Arbetsförmedlingen inte längre kommer att kunna ha egna lokaler.
  • Uppdraget är grunden för hur myndigheten ska vara lokaliserad
    Arbetsförmedlingen har ett nationellt uppdrag inom arbetsmarknadspolitiken. Lokaliseringen ska utgå från myndighetens uppdrag och verksamhetsspecifika författningar och regleringsbrev. Myndigheten har ansvar för att åstadkomma en kostnadseffektiv verksamhet med god kvalitet och bra resultat. Det utgör grunden för sammansättningen av myndighetens kontakt- och leveransvägar. Myndighetens tillgänglighet ökar genom att den fysiska närvaron kan ersättas eller kompletteras med fler personliga distansmöten och fler digitala självservicetjänster.
  • Lokala arbetsförmedlingskontor erbjuder service inom fördjupat stöd
    Stora delar av Arbetsförmedlingens service ska ske genom digitala kanaler och genom personliga möten på distans. De lokala kontorens roll är primärt att ge service till de kunder som har behov av fördjupat stöd vid planerade besök.
  • Arbetsförmedlingens kontor koncentreras till städer och knutpunkter
    Arbetsförmedlingskontor placeras i städer och knutpunkter där många människor rör sig och många företag verkar. Avgörande för val av ort är kommunikationsvägarna vilket blir särskilt viktigt i de områden där det är tätt mellan städer och knutpunkter. En knutpunkt kännetecknas av en ort som erbjuder ett brett utbud av samhällsservice som skolor, handel, större företag och resecenter. Arbetsförmedlingens kunder kan därför behöva resa till en närliggande ort som definieras som knutpunkt i området. I de fall där restiden är lång och behov finns är ambitionen att Arbetsförmedlingen erbjuder bokade möten i exempelvis servicekontorens lokaler eller genom samarbete med kommuner.

    I storstadsområden placeras kontor nära platser med goda kommunikationer så att de med störst behov av fördjupat stöd kan ta sig dit. Lokalisering av kontor vid knutpunkter i samhället skapar förutsättningar att fortsättningsvis attrahera rätt kompetens. Myndigheten kommer också att kunna ställa om från service till myndighetsutövning och kontroll. 

Exakt vilka kontor som påverkas är ännu inte bestämt, men i Västernorrland så ligger fyra kontor i farozonen: Ånge, Sollefteå, Kramfors och Härnösand.

Publicerat