Nyheter/Reportage

Projekt ska öka turismen för Höga Kusten

Antalet kommersiella gästnätter i Höga Kusten ökade med 42 procent mellan 2010 och 2017. Den 1 januari så startar ett projekt för att öka den utländska turismen ännu mer.

För att öka sin internationella exponering och attraktionskraft så planeras ett projektarbete som ska dra fler utländska turister till Höga Kusten. Under projektet så kommer Höga Kusten Turism och Höga Kusten Destinationsutveckling i en gemensam satsning arbeta för att öka andelen utländska besökare. Bland annat öronmärks 7,5 miljoner kronor för att öka turismexporten. 

Inom kort så kommer en exportsäljare att anställas och få en nyckelroll i projektet. 
– Vi upplever redan idag ett ökat intresse från våra prioriterade marknader och kommer tack vare ny expertkompetens ha bättre förutsättningar att konvertera intresse till konkreta internationella affärer för turismföretagen i Höga Kusten. säger Maarja Edman, analysansvarig vid Höga Kusten Destinationsutveckling i ett pressmeddelande.

I korthet så avser projektet att öka Höga Kustens exponering i Finland, Nederländerna, Schweiz, Tyskland och Österrike genom strategisk samverkan och nya partnerskap med Visit Sweden. Man avser att få Höga Kusten att synas mer på internationella mässor, i utländsk press och via olika mediala samarbeten. Företagens förutsättningar att möta utländska besökares behov kommer att stärkas med hjälp av kompetenshöjning, affärsutvecklingsprogram och översättningscheckar, och anpassat material som passar ändamålet ska stärka Höga Kustens attraktionskraft på de utvalda marknaderna. 

Projekttiden är planerad att vara från 1 januari 2019 - 31 december 2021.
Publicerat