Sport & Fritid

Foppa förverkligar drömmar tillsamman med ATG

I samarbete med Peter Forsberg startar ATG nu Drömfonden – en satsning för att främja hälsa och gemenskap genom idrott.

– Jag har själv sett och upplevt vilken skillnad idrott gör för såväl ungdomar som äldre människor. Få saker bidrar till att skapa så mycket gemenskap, hopp och drömmar. Genom Drömfonden hoppas vi att fler ska kunna ta del av idrottens positiva effekter, säger Peter Forsberg som blivit ambassadör för Drömfonden.

Drömfonden stöder projekt och initiativ som genom idrott bidrar till att främja psykisk och fysisk hälsa och motverka utanförskap. I en första omgång kommer en jury, bestående av bland andra Peter Forsberg, att välja ut fyra föreningar som tilldelas 50 000 kronor var. Dessutom får den förening som vinner folkets och juryns röster ytterligare 100 000 kronor.

– Drömfonden är en långsiktig satsning där vi letar föreningar som genom sin verksamhet kan inspirera andra. Det är föreningar och eldsjälar med tydliga drömmar som kan bidra till gemenskap och hälsa, men behöver stöd för att de ska gå i uppfyllelse, säger Maria Guggenberger, CSR-chef på ATG.

I över 40 år, sedan starten, har ATG varit en positiv kraft som bidragit till hästnäringen, samhället och idrotten. ATG står exempelvis bakom Olympiatravet, ett av Sveriges äldsta sponsorskap, som sedan 1979 genererat över 235 miljoner kronor till Sveriges Olympier och Paralympier. Hela ATGs överskott, 1,7 miljarder årligen, går dessutom tillbaka till trav- och galoppsporten.

Så fungerar det

9 juni-30 juli: Öppet för ansökningar via www.dromfond.se
10 augusti: De fyra projekt som får 50 000 kronor vardera från Drömfonden presenteras.
2-26 september: Publik omröstning med fyra finalister där svenska folket tillsammans med juryn utser en vinnare.
30 september: Peter Forsberg delar ut ytterligare 100 000 kronor till den slutgiltiga vinnaren på Solvalla.
Juryn består av Peter Forsberg, ambassadör Drömfonden; Anja Frey, chef Fryshuset Stockholm; Leif Magnusson, verksamhetschef Mångkulturellt centrum samt Maria Guggenberger, CSR-chef ATG

Publicerat