Skola & utbildning

Unik mattelösning för Mikael Elias

Under ett år läser 9 elever på Mikael Elias gymnasium frivilligt algebra på universitetsnivå. Tanken är att överbrygga avståndet mellan ämnesundervisningen på gymnasiet och universitetsmatematiken.

Under höstterminen har Mikael Elias teoretiska gymnasium, med matteläraren Sara Sjöberg i spetsen, startat en helt ny och unik satsning tillsammans med Umeå Universitet som innebär att elever som läser tredje året på naturprogrammet på sitt individuella val kan läsa en 7,5 poängs universitetskurs i algebra. Nio elever nappade på erbjudandet och idag, fredag 16 december, är det dags för den första av två tentor.

– Vi har fått gamla testtentor att öva på, säger Hampus Hållberg och berättar att de, till skillnad från de betydligt kortare proven eleverna är vana vid, handlar om testtillfällen på två-tre timmar med mer omfattande uppgifter i form av diofantiska ekvationer och induktionsbevis som inte nödvändigtvis görs lättare att förstås av de medföljande lösningarna till de gamla tentorna.

– Facit suger, förklarar Hampus Hållberg.

– Speciellt för alla bevisuppgifter, fyller Emma Näslund i.

– Ofta står det bara; ”se boken”, säger Tim Jonsson och refererar till kursboken i algebra som ser markant mindre lockande ut än den pedagogiska, färgglada gymnasielitteraturen.

Trots svårighetsgraden är de hoppfulla inför den stundande tentan och väldigt glada över möjligheten att få denna tidiga inblick i högre studier som tillkommit tack vare läraren Sara Sjöbergs initiativ.

Vi har jätteduktiga elever, men när jag träffar på dem som tidigare läst matematik på gymnasiet och sedan läser vidare så berättar de ofta att det blev lite av en chock, säger Sara och berättar att tanken med kursen är att både öka intresset för högre studier i matematik och för att överbrygga avståndet mellan gymnasiematematiken och universitetsmatematiken, så att eleverna ska vara väl förberedda inför vidare studier.

Institutionen för matematik och matematisk statistik vid Umeå universitet har även tidigare haft projekt tillsammans med gymnasieskolor, men då har det oftast gällt enstaka elever. Den här typen av organiserat samarbete som de har utvecklat med Mikael Elias är för dem unikt form av omfattning och organisation, berättar studierektor Catarina Rudälv.

– Med Saras grupp har vi skapat ett särskilt kurstillfälle som får sträcka sig över hela året. De får titta på föreläsningarna vi gjort och så löser de matteproblemen i klassrummet med Sara. Sedan har vi också en lärare som varit nere på besök ett par gånger, som kan svara på frågor via epost och telefonsamtal eller som kan koppla upp sig mot eleverna i realtid om det skulle behövas.

Samarbetets utformning gör att eleverna på Mikael Elias får möjlighet att närma sig studierna i en liten klass, läsa kursen på lägre hastighet och få lärarledda lektioner där de kan få hjälp att förstå och lösa de matematiska frågeställningarna.

– Jag kan inte komma på några inga nackdelar med att gå den här kursen, säger Emma Näslund. Oavsett om vi klarar tentorna och får våra poäng eller inte så har vi lärt oss mycket.

– Det gäller nog inte bara för just den här kursen, fyller Frans Johansson i. Det här är ett annat sätt att tänka. Vi är nog ganska förberedda på allt nu.

Publicerat