Trafik

6 av 10 kör för fort vid skolorna

Motormännens lokalklubbar och vägombud har mätt hastigheten utanför 25 grundskolor på 18 orter. Det gjordes totalt 8 442 observationer under två vardagar mellan klockan 07:30 och 08:30 under veckorna 20 - 22. Jämfört med tidigare undersökning har resultatet försämrats kraftigt. 2016 var det 59 procent av förarna som inte höll hastigheten 30 km/h utanför skolorna. Det är en ökning med 13 procentenheter jämfört med undersökningen 2012, då 46 procent av förarna körde för fort vid skolor.

– Hastighetsbegränsningarna utanför skolor är brett accepterade av trafikanter, därför är det förvånande och skrämmande att årets undersökning har ett så dåligt resultat, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Av privatförarna var det 59 procent som ej höll hastigheten. Kvinnor var något bättre än män på att hålla hastigheten. Av yrkesförarna körde 60 procent för fort, vilket är extra allvarligt då dessa fordon (buss/lastbil) ofta är större och tyngre. Högst uppmätta hastigheten för lastbil var 61 km/h i Umeå och högsta uppmätta hastighet för en privatbil var 79 km/h i Karlskrona. Hade Motormännens hastighetskontroller varit riktiga poliskontroller hade det sammanlagda bötesbeloppet blivit 11 021 600 kr och 311 körkort hade dragits in.

– Att yrkestrafiken visar på sådan brist på respekt för unga människors liv och hälsa är mycket oroväckande. Yrkestrafikanter borde i stället vara förebilder för andra trafikanter, säger Carl Zeidlitz.

Hastigheten måste vara låg utanför skolor och speciellt utanför sådana som de yngsta barnen går i. Hastighet tillsammans med ouppmärksamhet och stress i trafiken är de faktorer som skapar flest olyckor vid skolor.

– Trafikundervisningen i skolan behöver stärkas. Barnen måste ges kunskap om hur de upptäcker och skyddar sig mot farorna i trafiken och kunskaper om hur man uppträder i trafiken som gång- och cykeltrafikant. Att ge skolbarnen trafikkunskaper är också ett sätt att nå och påminna föräldrarna om vikten av att följa reglerna och visa hänsyn i trafiken, säger Carl Zeidlitz.

Trafikmiljön utanför många skolor skulle kunna göras bättre. Små ingrepp som att till exempel separera gående från bilar så långt det möjligt skulle minska riskerna för olyckor.

– Väghållarna, oftast kommunerna, måste se över trafikmiljön utanför skolorna och hur information och fartdämpande åtgärder kan förbättras. Dessutom måste polisen ges resurser att ofta och återkommande kontrollera hastighet kring skolorna. Utvecklingen de senaste åren att demontera trafikpolisen kan mycket väl vara en förklaring till den dåliga regelefterlevnaden, avslutar Carl Zeidlitz.

 

Ort                                              Höll hastighet            Höll EJ hastighet

Husum                                             35 %                                   65 %

Själevad                                           35 %                                   65 %

Sund                                                 37 %                                   63 %

 

Publicerat