Skola & utbildning

Mässa för digital kompetens

Onsdagen den 15 juni arrangeras en stor utbildningshändelse, DKC-mässan – digital kompetens i centrum, i Fjällräven Center med 40 föreläsare och 60 utställare. Målet är en skola rustad för framtiden.

DKC-mässan är en kunskapsmässa inom det innovativa lärandet med fokus på informations- och kommunikationsteknik. Mässan riktar sig till de som är nyfikna på framtidens lärande och vill veta mer hur digitala arbetsverktyg kan integreras i undervisningen. Här träffas lärare, skolledare, beslutsfattare, kommunala förvaltningar, myndigheter, forskare samt leverantörer inom branschen för att gemensamt utbyta erfarenheter kring modern innovativ skolutveckling.

Mässan består i Örnsköldsvik av omkring 60 utställare samt 40 föreläsare som ligger i framkant inom sitt område. Bland föreläsarna syns bland andra inspirationstalaren Olof Röhlander som berättar om vikten att sätta upp orealistiska mål, pedagogen Kristina Björn som pratar om utmaningen för lärare när digitala verktyg blir tillgängliga i undervisningspraktiken, gymnasieläraren och författaren Katja Hvenmark-Nilsson som välkomnar oss in i det digitala klassrummet och Peter Karlberg från Skolverket som berättar om de nya nationella IT-strategierna.
– Det händer väldigt mycket i skolan kring digitaliseringen, säger Markus Horkamo, Bildningsförvaltningen Örnsköldsvik, och berättar att syftet med mässan är att lärarna ska få en inblick i framtidens lärande; vad det finns för läromedel och hur man kan arbeta pedagogiskt med de digitala verktygen.
– Genom att använda sig av den här tekniken öppnar man upp för helt nya förutsättningar att arbeta och kan skapa uppgifter som inte tidigare varit möjliga. Bland annat kan man samarbeta med andra skolor i Sverige och andra delar av världen på ett annorlunda sätt. Det blir lite fler färger på paletten, lite mer lustfyllt. Allt behöver inte stanna i klassrummet, säger Markus och fortsätter.
– Många vuxna säger ”nu sitter barnen framför datorn igen”. Men vad är det de gör bakom skärmen? När vi vuxna sitter där säger vi att vi arbetar och det synsättet tror jag att vi måste ha även för barnen – de skapar. Att använda den nya tekniken på ett pedagogiskt sätt handlar mycket om att väcka kreativiteten och skapa ett lustfyllt lärande.



Strategisk utbildningsmässa
Skolverket har jobbat fram en nationell IT-strategi, som kommunerna ska förhålla sig till, som snart ska klubbas igenom. Strategin syftar till att alla elever ska utveckla den digitala kompetens som de behöver i vidare studier, i yrkeslivet och som medborgare. Bland annat handlar det om att programmering kommer att bli inslag i skolundervisningen och att det kommer att ställas högre krav på kommunerna att det finns tillgång på digitala utbildningsverktyg, någonting som det i Örnsköldsvik redan planeras för. Det innebär även ett förändrat arbetssätt för lärarna och DKC-mässan ger en inblick i vad det finns för tjänster och hur man kan arbeta pedagogiskt med de digitala verktygen.

 

Publicerat