Näringsliv

Mia Karlsson ska locka turister till Höga Kusten

Nu gör Höga Kusten, Umeåregionen och Kvarkens skärgård gemensam sak för att med hjälp av det gemensamma världsarvet locka fler turister till regionen. Projektledare för Spotlight High-Low Coast, Höga Kusten Destinationsutveckling, blir Mia Karlsson, före detta marknadschef för Modo Hockey.

EU finansierar via Botnia-Atlanticaprogrammet det gränsöverskridande besöksnäringsprojektet "Spotlight High-Low Coast". Projektet ska stimulera företagande, paketering och marknadsföring och tar utgångspunkt i det gemensamma UNESCO-världsarvet Höga Kusten/Kvarkens skärgård.
Besöksnäringen är en av världens största och snabbast växande näringar. Det innebär stor potential för ekonomisk tillväxt, men kan också medföra påfrestning för vår natur. Därför läggs fokus i projektet även på hållbar turism, att man tar hänsyn till bland annat miljön när man utvecklar produkterna.

Höga Kusten rekryterar ännu en viktig nyckelspelare
- Som projektledare i Höga Kusten kommer vår nya kollega att verka för fler kommersiella möjligheter för besöksnäringen med utgångspunkt i världsarvet. Därför känns det extra roligt att hälsa Mia Karlsson välkommen i gänget, hon är som klippt och skuren för den uppgiften. Dessutom klappar hennes hjärta oerhört starkt för Höga Kusten, säger Peter Holmqvist, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling AB.
 
Mia Karlsson är ett i regionen känt ansikte och kommer närmast från en tjänst som Marknadschef på SCA Skog för Ångermanlands Skogsförvaltning. Utöver det för hon med sig en bredd av värdefulla erfarenheter inom marknadsfrågor från olika branscher tack var ledande positioner hos Modo Hockey och Bilbolaget i Sollefteå.
 
I sin roll som projektledare kommer Mia att samarbeta med företag inom destinationen, deras sälj- och marknadsorganisation Höga Kusten Turism och offentliga aktörer som arbetar med världsaravet. Arbetet innebär dessutom att tillsammans med aktörer i Umeå och Vasa hitta möjligheter till produktutveckling och nya vägar att marknadsföra vårt gemensamma utbud.
 
Höga Kusten Destinationsutveckling är ett kommunalt bolag som bildades våren 2014 och har som uppgift att främja den strategiska utvecklingen av besöksnäringen i Höga Kusten. Fyra kommuner arbetar tillsammans för framtidens Höga Kusten - Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.

Publicerat