Utställning

Ö-vik åkte till Formex

Vare sig det är för att köpa eller sälja är Formex, Nordens största fackmässa för design och inredning, stället att vara på. Det vet ö-viksföretagarna.
– Är man inte här så syns man inte och finns inte, säger Karin Westin.

I tre gigantiska mässhallar som kan få den mest inrednings- och designintresserade att stupa av utmattning samlas runt 850 utställare och 23 000 besökare under en period av fyra dagar, två gånger per år. Branschmässan Formex är den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign och naturligtvis drar även ö-viksföretagen dit för att sälja, köpa, inspireras och ta med sig trenderna hem.

Karin Westin som driver grossistföretaget Mitt & Ditt underbara liv AB, med bas i Bjästa, är en av de som samlat ihop företaget och lite till för att vara på plats.
– Det här är fjärde gången vi är på Formex, säger Karin och berättar att de fyllt en hel lastbil och kört ner.
Montern, som är på hela 4 gånger 26 meter, tog flera dagar att få i ordning.
– Vi började bygga på lördagen och mässan öppnade på onsdagen. Vi har 6 tjejer på plats här. I vanliga fall har vi 3 anställda. Det är dyrt, men det lönar sig, säger Karin och berättar att sedan hon startade företaget 2012 har det vuxit kraftigt och omsättningen har dubblats varje år.

Att vara på Formex är en viktig del för att nå ut och skapa goda relationer med såväl nya företag som nuvarande kunder. Några av dessa är de butiker i Örnsköldsvik som är på plats för att ta vårens trender till Örnsköldsvik.

Maria Söderberg, som driver Blomsterhörnan i Gullänget, har åkt ner tillsammans med två kollegor för att hitta lite nytt till butiken.
– Vi försöker hitta en mix där det ska finnas någonting för alla. En del vill ha naturtema andra färg och en vill ha åt det stilrena hållet. Vi har försökt hitta lite retrogrejer också, säger Maria och berättar att det blivit en del inköp från utställare.

Faktiskt så mycket att det blir svårt att komma på allt på rak arm. Bland mycket annat har en krukmodell med en yta som ser ut som läder och stora gröna dekoräpplen köpts in.
– Vi tittar mycket i kataloger för att beställa, men det är svårt att få en bra bild av kvaliteten och till exempel färgnyanserna kan variera. Vi åker till mässan för att kunna känna och klämma på grejerna så att vi vet vad vi köper. Dessutom kan vi hitta nya leverantörer.

– Man kan inte gå planlöst utan måste ha en tanke när man går dit. Det är så stort, säger Åsa Ödmark, Esther & Jag, som är på plats för att besöka befintliga leverantörer och leta efter någonting nytt – gärna i de mindre montrarna med mer okända märken.
– Jag försöker hitta det som inte finns i Ö-vik. Det är bra när inte alla har samma sortiment, det blir roligare för kunderna och så kan man hänvisa till varandra om det är någon annan som har vad de söker, säger Åsa och fortsätter.
– Jag har varit på mässan åtta gånger nu och det finns så mycket att se. Det är alltid roligt att få ny input och nya idéer.

 

Publicerat