Nyheter/Reportage

Ledin-effekten

Allt det som skrivits i svenska medier om Tomas Ledin och Höga Kusten under året har ett motsvarande annonsvärde av 28 miljoner kronor. Detta enligt konsultföretaget Retriever.

Konsultföretaget Retriever har på uppdrag av Visit Västernorrland tittat närmare på det mediala genomslaget som albumet och turnén fick (tillsammans med att regionen omnämns) och hur det bidrar till en ökad vetskap om regionen.

Totalt omnämns Tomas Ledins album och turné tillsammans med regionen i 796 artiklar mellan 1 september 2013 och 30 juni 2014. Det skriver visitvasternorrland. nu.

 87 procent av den totala publiciteten sker i tidningar utanför Västernorrlands län. Tidningar med säte i Västernorrland ger en mer positiv bild av regionen, 17 procent av denna publicitet noteras som positiv, än vad som återfinns i artiklar i övriga län där den positiva publiciteten uppgår till sju procent. Under perioden noteras ingen negativ publicitet.

De västernorrländska tidningarna omskriver Tomas Ledin som en ambassadör för bygden och jämför honom med vad Per Gessle har gjort för Tylösand, Håkan Hellström för Göteborg och Lars Winnerbäck för Linköping.

 

Publicerat