Du är här

2014-03-24 - Lokalt
  • – Det här ska inte försvinna efter projekttidens slut, efter två år, utan det är en långsiktig konkret åtgärd, menar Emil Källström, riksdagsledamot (C) för Västernorrland. Foto: Mats Forsgren
  • – Det är ett enormt intresse för detta och ger många positiva möjligheter för landsbygden, menar Annie Hägglund (C) bördig från Trehörningssjö. Foto: Mats Forsgren
  • Gröna linjen.
  • Centerpartiet i Ö-vik presenterade tågplaner i Ö-vik. Emil Källström, Anna-Lena Lindberg, Anna- Britta Åkerlind och Annie Hägglund framför stationshuset i Mellansel. Foto: Mats Forsgren

Ny tåglinje ska stärka regionen

Centerpartiet i Örnsköldsvik presenterade idag ett konkret förslag på hur landsbygden längs stambanan kan utvecklas och växa.


Centerpartiet i  Ö-vik, Nordmaling, Bjurholm, Vännäs och Umeå föreslår nu en helt ny tåglinje, den så kallade Gröna linjen och vill tillsammans med Norrtåg erbjuda en sträckning mellan Ö-vik C och Umeå Östra, via Mellansel, Björna, Långsviksmon, Trehörningsjö, Norrfors, Nyåker, Vännäs och Umeå C.

Det var presskonferens på perrongen i Mellansel när idén presenterades idag.
Emil Källström, riksdagsledamot (c) för Västernorrland, Anna-Lena Lindberg, gruppledare (c) i kommunfullmäktig och Anna-Britta Åkerlind, kommunalråd berättade om Centerpartiets tågplaner.

Den främsta anledningen för att förverkliga den Gröna linjen är, säger Centerpartiet i sin motion, att man stärker möjligheterna till boende och företagande i de ingående kommunernas inland.

Turen skulle ta ca två timmar från start till mål och man menar att regionen skulle stärkas på många sätt.
Det skulle handla om fyra dubbelturer per veckodag och helgtrafik upp emot tio år framåt. Människor ska kunna lita på och planera sina liv och flyttmönster.

Centerpartiet i Ö-vik föreslår att Örnsköldsviks kommun samverkar med berörda kommuner och kollektivtrafikmyndigheter för att förverkliga denna tåglinje och idag, måndag, lägger man fram motionen om den nya tåglinjen. Detta görs samtidigt i berörda kommuner.

Bruttokostnaden för tågtrafiken skulle uppgå till ca 10 miljoner kr årligen.







 

Dela med dig av denna artikel på: