Du är här

2017-11-19 - Nyheter/Reportage

Trygga din julhandel

Julhandeln är snart igång. Men det är inte alltid lätt att få det rätt.

Det är inte helt lätt att hitta rätt i julklappsdjungeln. Ibland blir det fel storlek, ibland äger den som får julklappen redan samma sak och ibland vill mottagaren helt enkelt inte ha det som var i paketet. Eftersom det inte alltid går att få en ny vara eller pengarna tillbaka är det viktigt att kolla vad som gäller och reda ut begreppen redan innan klapparna köps.
 

Öppet köp
Öppet köp innebär att du kan lämna igen en vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Men du har ingen laglig rätt att få lämna tillbaka en felfri vara. Hör efter om öppet köp gäller i butiken och i så fall hur länge och om detta ska stå på kvittot. Varan du lämnar tillbaka ska alltid vara i samma skick som när du köpte den. Många butiker har öppet köp men inte alla. Så var noga med att fråga om du har möjlighet att lämna tillbaka varan du köper.

Bytesrätt
Bytesrätt innebär att du, inom en avtalad tid, får byta till en ny vara eller få ett tillgodokvitto. Många butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Spara alltid kvittot.

Presentkort
Presentkort är en populär julklapp. Vänta inte för länge med att använda det. Det kan bli värdelöst, till exempel om butiken går i konkurs. Om butiken byter ägare gäller bara presentkortet om den nya och gamla ägaren gjort en överenskommelse om det. Om de inte har gjort det är presentkort som den tidigare ägaren sålde värdelösa.

Ibland står det skrivet på presentkortet när det senast måste användas. Om det inte finns ett datum angivet gäller presentkortet i tio år. Men ett bra tips är att inte vänta för länge med att använda ett presentkort.

Garanti
När du köper vissa varor får du med en garanti. Det innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Därför är det bra att kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att garantin ska gälla och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligt till dig som köpare. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig.

Reklamation
Reklamation gör du om en vara är felaktig på något sätt. Om du vill klaga på en felaktig vara ska du i första hand vända dig till säljaren. Det är bra om du har kvittot kvar när du vill reklamera felet. Annars kan det vara svårare att bevisa att du har köpt varan i en viss affär. Reklamera så snart du kan. Reklamationstiden är alltid tre år. Varan kan ha en garantitid som är kortare än tre år men det påverkar inte reklamationstiden. Kommer ni inte överens kan du få råd och hjälp hos din kommunala konsumentvägledare.

Kvitto
Om du vill klaga på en vara eller lämna tillbaka den till butiken måste du kunna bevisa att du har köpt varan i butiken. Det enklaste sättet att göra det är att spara kvittot. Eftersom reklamationstiden alltid är tre år är det en bra idé att spara kvitton lika länge.

Men det är inget krav att du har kvar kvittot för att till exempel göra en reklamation. Har du inte kvar det kan du till exempel använda ett kontoutdrag där det framgår var du handlat för att bevisa att du har köpt varan i en viss butik.

Källa: Konsumentverket

Dela med dig av denna artikel på: