Du är här

2009-12-04 - Nyheter/Reportage
20-åriga Moa Backlund har många idéer för hur Skylt och Gravyrs verksamhet skulle kunna utvecklas. Foto: Håkan Nordström

Moa har hittat sitt segerrecept

Med 40 år på nacken är anrika Skylt & Gravyr faktiskt dubbelt så gammalt som sin nya butiksansvariga.
Sedan den 16 oktober drivs nämligen verksamheten av 20-åriga Moa Backlund.

Det har varit minst sagt snabba ryck för Moa. Så sent som i augusti gjorde hon sitt allra första gästspel i den butik som numera utgör hennes arbetsplats på heltid.
– Jag hoppade in som vikarie för den förra ägaren, berättar hon. Första dan visste jag ingenting och jag var helt själv här… (skratt). Allt har verkligen gått otroligt fort.
Knappt fyra månader senare är det alltså Moa som driver butiken, sedan hennes företrädare Susanne Näslund bestämt sig för att byta skylt- och pokalgravering mot vidareutbildning. Moas pappa Roland klev då in som ny ägare och själv tog hon över hela ansvaret för butiken.
– Det har gått jättebra. Man kan tro att vissa skulle reagera på min ålder, men alla kunder har varit väldigt positiva. Jag har också stort stöd av alla i familjen. Mamma, pappa och mina två systrar, min pojkvän och min systers pojkvän, min mormor… alla ställer upp på olika sätt.

Kultur i blodet
Inom familjen frodas ett starkt kulturintresse som Moa burit med sig sedan barnsben. Hon har spelat fiol, sjungit i kör, spelat teater och började redan som 16-åring ta hand om egna teatergrupper – fyra stycken i dagsläget. Konstnärligheten har också blivit en tillgång för henne i arbetet.
– Det tycker jag. När jag gör förslag till kunderna har jag ganska lätt för att se det estetiska.
Möjligheten att få ägna sig åt skapande som yrke var en av de saker som lockade mest med Skylt och Gravyr.
– Jag har alltid älskat utmaningar och att testa saker som jag inte gjort förut. Förra året jobbade jag till exempel extra som snickare. Det här är ett väldigt varierande jobb eftersom jag både får arbeta med gravyrmaskinerna och träffa mycket folk. Det där är väldigt olika från dag till dag; ibland hinner jag nästan inte alls producera och andra dagar kan jag fokusera ganska mycket på det.

Vill utveckla verksamheten
Många av butikens hyllor dignar av pokaler, eftersom de främsta kunderna utgörs av idrottsföreningar där suget efter tävlingspriser aldrig sinar. Den skaran utgör Moas trognaste kundkrets, men hon har också flera idéer för hur verksamheten skulle kunna utvecklas.
– Bland annat tänker jag satsa lite mer på att gravera på glas, berättar hon. Sedan funderar jag på att börja gravera stenar, men där är ingenting bestämt. Och jag skulle vilja erbjuda fler färdiga grejer. Nu handlar det mest om att folk beställer en särskild text, men man skulle kunna satsa på roliga skyltar som jag producerar ganska många av och som går att köpa direkt.

"Fantastisk resa"
En ”ingen reklam”-skylt för postlådan finns redan på planeringsstadiet, och är tänkt att bli en plånboksvänlig produkt – för även om stora delar av sortimentet ger sken av kosta skjortan är det långt ifrån sanningen.
– Det är många som tror att allt är jättedyrt här, men det finns grejer för 20 kronor och du kan få en liten pokal för en 50-lapp.
Inom en snar framtid siktar Moa på att börja utveckla och förverkliga sina idéer.
– Resan hit har varit fantastisk; från att inte kunna någonting till att idag sköta allt själv – men jag är så fruktansvärt tjurig att jag inte skulle ha gett mig förrän jag klarade av det… (skratt).
De orden bäddar onekligen för en spännande framtid för Skylt och Gravyr.

Dela med dig av denna artikel på: