Du är här

2010-01-12 - Nyheter/Reportage
Daniel och Cathrine Forsman har tre framgångrsika år bakom sig.

Angenäm växtvärk för pärlhavet

Pärltillverkaren Pagoni har nyligen öppnat en mastodontbutik på 225 kvadrat i centrum.<br />De tre åren sedan starten har bjudit på stark expansion och två fina utmärkelser.<br />– Jag har själv svårt att förstå hur det kunde gå så fort, säger ägaren Cathrine Forsman.

Det var för tre år sedan som makarna Forsman startade upp sin e-handelsverksamhet inom pärlbranschen.

– Jag gillar hantverk och har alltid velat driva eget, säger Cathrine.

I oktober 2006 inledde hon testförsäljning via Tradera från ett sovrum på tio kvadrat, och efterfrågan på nätet förvandlade snart parets källare till ett lager där hon inom kort hade ockuperat tre rum. I april 2008 gick flyttlasset till 70 kvadrat på Lasarettsgatan - och för två månader sedan, i november, var det dags för ytterligare en flytt.

– Vi hade en ganska intressant höst, säger Cathrine och ser ut över 225 pärlfyllda kvadrat. Vi passade nämligen på att gifta oss mitt i alltihop.

Lägg därtill att paret har en ettåring att ta hand om, så börjar bilden klarna av den vardag de lever i.

– Det blir som en skada, säger Cathrine. Numera har jag till exempel jättesvårt att se på tv utan att samtidigt paketera pärlor.

Vid verksamhetens födelse arbetade maken Daniel för Securitas, men snart tog företagandet all tid i anspråk och jobbet som ordningsvakt är sedan länge reducerat till ett extraknäck.

– Det händer att folk på Harrys gapar och utbrister "det där är ju killen från pärlbutiken!". Kontrasten är ju ganska stor mellan jobben… (skratt).

Själv trivs dock Daniel utmärkt med sin nya huvudsyssla.

– Det här är de absolut roligaste jag har gjort, slår han fast.

I dag har Pagoni fyra anställda, och att det är möjligt i lilla Örnsköldsvik beror förstås på e-handeln som utgör uppemot 90 procent av försäljningen.

– Vi skickar ut ungefär 200 ordrar om dagen, berättar Cathrine. Folk har hört av sig från hela Sverige, Finland, Tyskland, Tjecken, Grekland och Japan. Det är ju rätt bra med tanke på att hemsidan fortfarande bara finns på svenska.

Pagonis framgångar gav dem titeln Årets Nyföretagare i Örnsköldsvik 2008, och resulterade i en nationell andraplats i höstas när Årets Nyföretagare i Sverige skulle utses.

– Målet är att bli störst i Sverige, säger Cathrine. På nätet finns inga gränser för hur långt vi kan nå.

Dela med dig av denna artikel på: