Bilvägen
till landets sydligaste skoterdemontering går genom Mellansel, över
järnvägsövergången och fram till en gammal lagårdsbyggnad i två våningar. På
övervåningen ligger Daniel Holmgrens nya verkstad och reservdelslager.
Själv
bor han på nedervåningen med sin flickvän och deras nyfödda barn.
När vi fick veta att det var en liten knodd på väg kände jag att det var dags
för en satsning, säger Daniel. Jag har länge funderat på att starta eget, men
ville i så fall hitta något som inte redan fanns i kommunen.
Resultatet
bär namnet Skoterlon. Hittills har det inte funnits en enda skoterskrot i
Västernorrland och Daniels närmaste konkurrent ligger 23 mil bort. Faktum är,
berättar han, att Wilhelmina, Luleå och Storuman förfogat över de enda riktiga
skoterdemonteringarna i landet.
Det finns bilskrotar som tar sig an skotrar också, men det är bara vi fyra som
satsar helhjärtat på skoterdemontering.
Redan erfaren
21
år gammal har Daniel redan hunnit samla på sig en hel del erfarenhet. Bakom sig
har han en fyraårig gymnasieutbildning till småmaskinsmekaniker, där han fick
möjligheten att följa upp två teoretiska terminer med tre års oavbruten
praktik. Efter att ha arbetat på bland annat Yamaha Center och Övik Marina
valde Daniel alltså att ta klivet från anställd till egenföretagare.
Jag har kört skoter sedan jag var liten och mer eller mindre bedrivit en liten
skrot hemma, så det här kändes helt rätt.
Invigningen
skedde 31 oktober, lagom till skoterns dag, och utgjorde kulmen för ett digert
renoveringsarbete.
Jag jobbade runt 18 timmar per dag i två veckors tid, berättar Daniel. Jag sover
runt fem timmar per natt och spenderar resten av tiden här uppe.
Verkstadsdelen
har han isolerat och försett med ett element men särskilt varmt är det ändå
inte där inne.
Nej, jag behöver inte mer än tolv grader. Blir det varmare än så är det bara olidligt.
Långa dagar
Daniel
håller, med andra ord, ett minst sagt svettigt tempo och hans ambitioner för
verksamheten indikerar att han också har många, långa dagar framför sig.
Tanken
är att erbjuda både service, ombyggnation, förlängning och styling. Han
förhandlar om att bli återförsäljare för tre kända märken, har redan tagit hem
sina första leveranser från USA och är i full färd att bygga upp landets
största webbshop.
Alla delar som jag demonterar ska katalogiseras och läggas ut med bild på
nätet, förklarar Daniel. Jag ska ha alla delar från alla skotrar.
Vad
gäller postgången har det, passande nog, precis öppnat ett ombud i Mellansel
och för dem som vill besöka Skoterlon på plats går det en skoterled tio meter
ifrån huset.
Det ska bli skyltar utefter leden och en skoterparkering här utanför.
Om
sommaren kommer Daniel också att ta sig an mopeder, fyrhjulingar och
ATV-fordon. Planen inför framtiden är utstakad och klar.
Om fem år ska det andra huset här på gården vara ombyggt till garage. Jag ska ha minst tre skoterliftar och minst en anställd. Dessutom kommer jag att bärga strejkande skotrar utefter spåret och forsla in dem till verkstaden. Såvitt jag vet har den tjänsten inte funnits i Sverige över huvud taget.