Du är här

2010-01-27 - Ekonomi
Marie Gidlund, Almi Företagspartner, var mycket nöjd med uppslutningen på seminariet om affärsmöjligheter i Norge. Foto: Håkan Nordström

Spännande Norgehistoria

Många företag i Örnsköldsvik kan finna nya intressanta marknader i Norge.

Ett 60-tal företagare deltog under det seminarium om affärsmöjligheter i Norge som Almi Företagspartner arrangerade i tisdags.

– Jag är så glad att så många företagare kom, det visar vilket stort intresse och framåtanda det finns bland våra företagare i Örnsköldsvik. Här finns företagare som lyfter blicken och ser framåt efter den lågkonjunktur vi haft, säger Marie Gidlund, Almi Företagspartner.

Norge är idag Sveriges största exportmarknad, vi exporterar för 113 miljarder kronor till vårt grannland. Och det finns många spännande områden för Ö-viksföretag att slå sig in på.

Norges oljefond är i dagsläget värd cirka 2 500 miljarder och regeringen satsar stora mängder oljepengar för offentliga satsningar i finanskrisens spår. Bland annat görs stora satsningar på infrastruktur, offentlig verksamhet och hälsosektorn. Även investeringsnivån inom offshore är fortsatt hög.

Norge satsar också mycket på förnybar energi, gröna investeringar inom bland annat sol-, vind- och vattenkraft. Här finns stora möjligheter för svenska specialistföretag att delta.

David Malmberg, projektledare vid Exportrådets Oslo-kontor, berättade under seminariet om konkreta affärsmöjligheter, särskilt inom offshoremarknaden, och hur svenska företag kan ta sig in.

Konsult Jan Sundstén, med 25-årig erfarenhet av marknads- och affärsrelaterade frågor i Norge, beskrev affärskulturen, som inte alls är densamma som i Sverige.

– Det finns en otrolig skillnad och den är viktig att känna till, inte minst i samband med affärsuppgörelser, säger Marie Gidlund.

Vill du som företagare se aktuella offentliga upphandlingar som kan vara intressanta ska du gå in på www.doffin.no

Dela med dig av denna artikel på: