Samhällsinformation

Gamla fritidsbåtar blir k-märkta

Det är februari och isande kallt. Men bland Örnsköldsviks båtentusiaster pratas det sjöliv året om. Bland annat om gamla välbevarade ”Indra” som flitigt syns i Örnsköldsviks skärgård.<br />Nu kan den gamla damen snart vara k-märkt.

Sjöhistoriska museet har beslutat att k-märka ytterligare 18 fritidsbåtar i Sverige. Museet vill på så sätt uppmuntra de som äger, vårdar, brukar och därmed bevarar en bit kulturhistoria.
– Det är ett jättebra initiativ, säger Ulla Lindgren i Örnsköldsvik, ägare av ”Indra” som byggdes 1937.

I maj förra året k-märktes de första åtta fritidsbåtarna. I höstas lades ytterligare 18 till listan över kulturhistoriskt intressanta fritidsbåtar.

– Vi hoppas att k-märkningen ska höja statusen på de äldre fritidsbåtarna. Få länder har så många bevarade träbåtar som Sverige och det finns ett stort intresse såväl nationellt som internationellt, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Under första halvan av 1900-talet fanns många träbåtsvarv med framstående konstruktörer runt om i landet. I folkhemmets tid utvecklades båtlivet till en folkrörelse genom en stor mängd ideella båtklubbar. K-märkningen är en ren kulturhistorisk värdering, utan kopplingar till lagstiftningar eller andra regelverk.

Bland de 18 fritidsbåtar som k-märktes i november noterar vi ”Pontus” från 1936. Den ritades av den välkände C G Pettersson, byggdes på N Sundins varv i Docksta och är fortfarande i ursprungligt skick. Båten finns i Örnsköldsvikstrakten medan ägaren i dag är bosatt i Västerås.

Det handlar om en del pappersexercis, men nu tyder det mesta på att även Ulla Lindgrens ”Indra”, också ritad av C G Pettersson, blir k-märkt inom en snar framtid.

– Det är min son Henrik som brukar och vårdar henne och vi har absolut inget emot att k-märka ”Indra”. Det är ett hedersbetyg, säger Ulla Lindgren.

Publicerat