Evenemang

Melodifestivalen – vinst för Örnsköldsvik

Vem som vinner Melodifestivalens deltävling i Örnsköldsvik är ännu inte klart, men kommunen räknar med att dra det längsta strået.

Även om det kostar kommunen 800 000 kronor att få hit tävlingen menar Lars Söderlind, evenemangsansvarig för Melodifestivalen i Örnsköldsvik, att det är en investering som betalar sig i form av ökade intäkter för näringslivet och reklam för staden.

– Jag tror helt klart att vi går ordentligt plus. Vi vet att det skapar ett mervärde för näringslivet.

När butikerna i stan svarade på en enkät efter den förra Melodifestivalen i Örnsköldsvik 2007 visade det sig att nästan hälften tyckte att festivalen medfört positiva konsekvenser för företagen och 35 procent av butikerna hade en omsättningsökning med över tio procent under festivalveckan. Även om det inte gick lika bra för alla företag tyckte samtliga att Melodifestivalen påverkade Örnsköldsvik som stad positivt.

Dessutom bidrog festivalivern till fullbokade hotell och med över tre miljoner tv-tittare och en kraftig ökning av artiklar om Örnsköldsvik var även reklamvärdet högt.

Publicerat