Örnsköldsvik

Lärare lär sig undervisa om världsarvet

Byggande och dramatisering i och med snö och is ska ge mer kunskap om världsarvets värden.

Ett 40-tal lärare samlas på onsdag vid Naturum Höga Kusten för att lära sig mera om världsarvet genom problembaserat lärande och hur man kan använda snö och is för att visualisera processer om landhöjning och istid.
Under en dag genomförs en fortbildning i utomhuspedagogik med inriktning på världsarvet Höga kusten och Kvarkens skärgård.

Lärarna ska lära sig hur de kan använda snö och is för att undervisa i geologi, historia och biologi – samtidigt som man ger eleven möjligheter att skapa utifrån från egna kunskaper och idéer.
En av övningarna är att skulptera världsarvsfenomen i is, lärarna ska genom samarbete planera och skulptera för att sedan presentera dess ursprung och ändamål för de övriga deltagarna.
Dagen leds av Tomas Birkö, utvecklingsledare i Örnsköldsviks kommun.

Utbildningsdagen ingår i projektet Världsarv i samverkan 63˚ Nord, vars mål är att utveckla och fördjupa samarbetet mellan Höga Kusten och Kvarkens Skärgård.
I projektet ingår till exempel erfarenhetsutbyte kring förvaltning av respektive världsarvsområde, utarbetandet av informationsmaterial om det gemensamma världsarvet samt utveckling av pedagogiska metoder som syftar till att öka kunskapen om det geologiska arvet och dess världsarvsvärden.

Projektet är treårigt och finansieras inom ramen för Botnia-Atlantica programmet, som är ett program finansierat av EU. Samarbetspartners och finansiärer av projektet är Länsstyrelsen Västernorrland, Örnsköldsviks kommun, Kramfors kommun, Forststyrelsen, Västra Finlands miljöcentral, Österbottens förbund, Korsnäs kommun, Malax kommun, Vasa stad, Korsholms kommun, Geologiska forskningscentralen och landstinget i Västernorrlands län.

Publicerat