Risken är stor för att tjällossningen drar ut på tiden i år, eftersom tjälen är mer än meterdjup i vägbanorna. Därför vill Vägverket helst ha en lång och utdragen vår.
De största skadorna vållas om det snabbt blir varmt med en intensiv snösmältning medan tjälen fortfarande sitter i vägbanan, säger Vägverkets underhållschef Jan Petterson till DN.
Än är det dock för tidigt att spekulera i hur stora problemen kan bli.
Allt beror på vädret, fortsätter Jan Pettersson. Hur temperaturen
växlar mellan olika dagar och mellan dag och natt. Vindförhållanden spelar
också in. Vi kan inte göra annat än att invänta vårens ankomst och anpassa våra
insatser efter hur det kommer att se ut på vägarna.
Att vägarna i Västernorrland hör till de mest utsatta har flera
förklaringar.
Det beror främst på den ogynnsamma jordarten, säger Jan Pettersson.
Bäst är det med sandrika jordar som i Skåne.
Skånes vägar är alltså bäst rustade för en kall vinter vilket kan ses som lite ironiskt eftersom det aldrig blir särskilt kallt där. På andra sidan skalan gör Jämtland och Västerbotten vårt eget län sällskap i riskzonen.