Samhällsinformation

Dags för sommardäck

I år ska dubbdäcken av senast den 15 april, två veckor tidigare än förra året. Ett bra råd är att låta en däckverkstad skifta däcken. De är proffs på att kolla om det kanske behövs en hjulinställning efter den hårda vintern eller om mönsterdjupet på sommardäcken är för litet och det behövs nya däck.

– Enligt lagen måste sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Så slitna däck ger dock dåligt skydd mot vattenplaning och även bromssträckan blir betydligt längre. Min rekommendation är att mönsterdjupet ska vara minst 4 millimeter, säger Daniel Nordvall, marknadschef på däckkedjan Vianor.

Däckrazzian som polisen, NTF och däckbranschen genomförde förra hösten visar att 32 procent av de undersökta bilarna hade minst ett slitet däck med ett mönsterdjup på under 3 millimeter.

Vid köp av nya sommardäck är det klokt att följa biltillverkarens rekommendationer vad gäller däckdimension. Våra svenska förhållanden ställer extra krav på däcken. De ska ha säkra köregenskaper även i låga temperaturer under våren och hösten och däckljudet bör vara lågt även på grova asfaltvägar.

– Tumregeln är att man får vad man betalar. Istället för billiga däck är det värt att köpa säkra och miljövänliga kvalitetsdäck som är gjorda för svenska förhållanden. Bra däck har också lågt rullmotstånd som minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Tidningarnas sommardäcktester ger bra information om vilka däck som är bra. Även däckverkstäderna är proffs på att ge råd, säger Daniel Nordvall.

När en däckverkstad skiftar hjulen kontrolleras också däckslitaget på vinterdäcken. Om slitbanan på ett eller flera däck är ojämnt slitet är det klokt att göra en hjulinställning. Annars kan även sommardäcken bli ojämnt slitna.

På däckverkstaden kontrolleras även lufttrycket på sommardäcken. Förra höstens Däckrazzia visade att närmare 70 procent av de kontrollerade bilisterna inte hade kollat luftrycket den senaste månaden, eller kom inte ihåg när de senast hade gjort det. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid. 20 procent för lågt lufttryck minskar däckens livslängd med 20 procent och 30 procent för lågt tryck kan halvera livslängden. För lågt lufttryck försämrar även bilens köregenskaper och ökar bränsleförbrukningen samt koldioxidutsläppen. Lufttrycket bör kontrolleras en gång i månaden.

Publicerat