Samhällsinformation

Uppmaningen inför valborg: Tänk om!

Valborg är en av årets blötaste sprithelger – särskilt bland ungdomar – och 17 procent av alla föräldrar köper ut åt sina barn.
Det vill kampanjen ”Tänk om!” ändra på.

Bakgrunden till antilangningskampanjen är ett informationsuppdrag som Statens Folkhälsoinstitut fick av regeringen november 2008.

Syftet med ”Tänk om!” är bland annat att skapa kollektiva normer och värderingar bland tonårsföräldrar kring vikten av gränssättning nyttan med att inte ”köpa ut” och riskerna med en tidig alkoholdebut. 

Lokalt kommer de inblandade att affischera och sprida broschyrer såväl ute på stan som på arbetsplatser, träningsanläggningar och restauranger.

Under torsdag och fredag kommer också personer från Förebyggande resurs, IOGT-NTO, Föräldraföreningen Mot Narkotika, Svenska kyrkan och Rädda barnen att dela ut broschyrer utanför Systembolaget.
Publicerat