Samhällsinformation

Här är landstinget bäst i Sverige

Västernorrlands landsting har varit hårt kritiserat under en längre tid – men på en punkt räknas man som topp fem i landet.
Vårdcentralerna inom Primärvården besvarar i dag 95 procent av alla inkommande telefonsamtal kring rådgivning, tidbokning och receptförnyelse.
Genomsnittssiffran i Sverige är 88 procent och med ett snitt på 95 placerar sig alltså Västernorrland i det absoluta toppskiktet. – Vårt långsiktiga förbättringsarbete visar nu på resultat, säger primärvårdsdirektören Lennart Moberg. År 2006 besvarades 60 % mot dagens 95 %. Vi ligger nu ”topp fem” i Sverige. Dessutom visar den senaste mätningen för april 2010 att vi förbättrat oss ytterligare – till 97 procent. Enligt Dan Näslund, vårdutvecklare vid Primärvårdens ledningsstab, har arbetet skett både strategiskt och operativt. – Under senaste åren har vi fått mer avancerade telefonutrustningar som underlättar planering och uppföljning. Vi kan dagligen följa statistik kring antal samtal och se hur mycket tid varje samtal kräver. Utifrån detta kan vi planera arbetet bättre. Även då det gäller rätten att vid behov få komma till läkare inom sju dagar har landstingets vårdcentraler förbättrat tillgängligheten avsevärt. År 2006 fick 78 procent träffa en läkare inom sju dagar. Idag ligger den siffran på 92 procent. – Även där ligger vi topp fem i landet, säger Lennart Moberg.
Publicerat