Motor

Kultbil med “drag”

Tänk er att bara vara 20 år och redan en världsstjärna. Mazda MX-5 är en tvättäkta sportbilsikon och beskrivs bäst som en modern roadster i originalförpackning. Designen har alltid varit konventionell trots det faktum att den ständigt utvecklats.

Det var 1990 som den första Miatan anlände till Europa och nu fyller den jämnt. Detta vill japanerna givetvis fira genom en specialutgåva: Mazda MX-5 20th Anniversary Edition. Vi har provkört!

Sedan starten har över 900 000 exemplar tillverkats och precis som för 20 år sedan när de första bilarna anlände till Europa finns jubileumsmodellen i tre exteriörfärger. Mazda MX-5 20th Anniversary Edition tillverkas i en begränsad upplaga om 2 000 bilar varav 129 (54 vita, 53 röda och 22 blå) kommer till Sverige.

Världsvan klassiker
Jubileumsmodellen med den uppfräschade fronten har begåvats med kromade detaljer, speciella 17-tums fälgar och varje exemplar är snyggt numrerad med en metallplatta på dörrtröskeln (vår testbil har nummer 1 872). Tja, vi kan bara konstatera att Miatan är en tvättäkta klassiker i modern tappning och med körglädjen i åtanke förstår man snabbt varför den är världens mest sålda tvåsitsiga sportbil.

Roadstern klarar även den snävaste kurvan perfekt och styrningen känns exakt. Den femväxlade manuella lådan går fint ihop med den varvvilliga bensinfyran på 126 hästkrafter och bilen svarar blixtsnabbt på minsta kommando. Förbrukningen ligger runt 0,70 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet är 167 gram.

Hundrastrecket nås på 9,9 sekunder och toppfarten landar på 194 km/h Är du sugen på att lägga vantarna på ett av de 129 exemplaren är priset spikat till 209 900. Med vinden i håret och utan något baksäte kan det knappast bli mycket roligare än så här. 

Jenny Nilsson / © CNP AB

Publicerat