Utställning

Marin grafik på Fiskevistet

Motiv från i första hand Trysunda, av grafikern Bertil Ågren (1930-1995), visas på ett nytt sätt i Skeppsmaln.

Konstnär Bertil Ågren, Järved, avled 1995, strax innan han skulle ställa ut på Junsele konst- och musikvecka. Utställningen blev av men sedan dess har hans konst inte visats upp offentligt.

Nu finns ett tjugotal verk att se på Fiskevistet i Skeppsmaln, i huvudsak torrnålsgravyrer men också några linoleumsnitt och även två blyertsteckningar. Motiven är marina, de allra flesta från Trysunda men även från Burön, Dekarsöns logkyrka och de gamla saltmagasinen i inre hamnen.

Utställningen innehåller också ett antal fotografier av konstnären i arbete och dessutom visas några av de förjärnade kopparplåtar som ligger till grund för torrnålsgravyrerna. På det sättet får man en större inblick i vilket oerhört arbete som ligger bakom de färdiga konstverken.

På en av väggarna kan man även följa arbetet från originalteckning på smörpapper, via plåten där motivet ristades in spegelvänt, fram till det tryckta bladet som visar konstnärens vedbod på Burön i vinterskrud.

Bertil Ågren arbetade också i olja och emalj. Tillsammans med Husumkonstnären Fredrik Kassman grundade han emaljverkstaden i Domsjö, som senare flyttade in till Inre hamnen och blev Kulturfabriken där Örnsköldsviks Kollektiva Konstnärsverkstad håller till.

Emaljmåleriet resulterade i en rad offentliga utsmyckningar men det var som grafiker Bertil Ågren gjorde sig respekterad inom konstnärskretsar. Han räknades som en av Sveriges främsta grafiker, inte minst genom det sätt han lät ljus och mörker samspela i torrnålsgravyrerna.

Ågren koncentrerade sin grafiska konst från tre platser: Trysunda, Venedig och Spinalonga – en lite ö utanför Kreta som ända fram till 1957 var en koloni för människor med spetälska. Att utställningen på Fiskevistet i Skeppsmaln fokuseras på hans grafik från Trysunda känns förstås helt naturligt.

Publicerat