Samhällsinformation

Svårare få ersättning vid sjöfylleri

Den som kör berusad riskerar inte bara straff för sjöfylleri, utan också sänkt eller helt utebliven ersättning från båtförsäkringen om en skada inträffar.

En fritidsbåt för en familj är inte sällan värd hundratusentals eller till och med miljontals kronor. Den som är med om en olycka på sjön, till exempel en grundstötning eller en kollision med en annan båt, begär inte sällan ersättning från sin båtförsäkring.

– Anmäler man en skada kan man som båtägare vänta sig en mindre eller större utredning från försäkringsbolaget, beroende på vad som hänt, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.

Om Polisen eller Kustbevakningen blir inblandade på plats i en olycka tar de ofta utandnings- eller blodprov på besättningsmedlemmarna. Försäkringsbolaget låter vanligen rättsväsendet göra bedömningen och utgår från om skeppare eller besättning döms för sjöfylleri. Vid fällande domar kan ersättningen sänkas, ibland ända ner till noll.

– Man kan anta att den nya promillegränsen gör att fler båtägare riskerar att dömas för sjöfylleri, allt annat lika. Fler båtägare kan riskera sänkt ersättning vid försäkringsskador.” säger Erik Lif.

Med de nya reglerna för sjöfylleri införs en uttalad gräns om 0,2 promille, precis som för motorfordon. För grovt sjöfylleri gäller fortfarande gränsen 1,0 promille. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Både den som framför båten och personer ombord ”med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande” omfattas av de nya reglerna, enligt Polisen. För mindre eller långsammare båtar än gränsen ovan gäller dock de gamla reglerna fortfarande.

Publicerat