Nyheter/Reportage

M-real vill se utveckling av Botniabanan

Hoppas kunna leverera sina produkter på tåg istället för med lastbil.

Ända sedan hösten 2008 har en stor del av den massaved som M-real använder sig av kommit på järnväg. Nu ser man också över möjligheten att leverera pappersmassa och papper med tåg.

– Före sommaren startade vi ett projekt för att kunna utveckla banan inne i fabriken, säger Jan Kjelsson på M-reals logistikavdelning till Radio Västernorrland.

Fabriken i Husum var först ut med att kontinuerligt använda Botniabanan genom att ta emot massaved på tåg via det egna industrispåret. För att kunna nyttja järnvägen även till leveranser krävs dock fler stickspår.

– Vi måste ha andra förutsättningar och terminaler, men allt är möjligt i en framtid, säger Jan Kjelsson.

Industrispåret som kopplar ihop Botniabanan med M-reals fabrik har inneburit att man kunnat ta emot massaved från ett större upptagningsområde än tidigare. Av totalt omkring tre miljoner kubikmeter ved kommer numera upp mot 400 000 kubikmeter med tåg. En målsättning är att dubbla frakterna på järnväg och minska användningen av lastbilar.

– Det är miljömässigt bra men också säkrare med tåg än att ha lastbilar efter vägen, säger Jan Kjelsson.

Publicerat